Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Centar)

Iskustva i priče iz perioda kada je Željava bila u funkciji.

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby relay station on 21 Feb 2013, 13:23

možda se sječate ove ekipe [yes.gif] [yes.gif]
Image
ovaj drugi sa ljeva(sa šapkom) je bio zapovjednik tog puka veze ,danas brigadir u penziji
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby FirewireHR on 22 Feb 2013, 12:01

Evo još komentara izvora naše priče na osnovu vaših postova... :hi

Kaže ovako...
Covjek me potsjetio na tim za montazu, civili koji su nekoliko mjeseci radili na C-7, bas su bili onako dobra i opustena ekipa.
Jednom sam svratio sa dezurstva u KZ kod njih i navukli me da mi pokazi kako se stavlja parica na regledu, mora se zavuci ruka izmedju ostrih regleta a centrala vec radi i kad te lupi struja poziva preko neke parice nema boga da ne trgnes ruku nazad i napravis oziljke po ruci ko da te macka grebala.
Naravno svaka zeza je bila zdrava nije bilo da se ljutis, eto na to me potsjetio tekst ovog tipa koji je stvarno bio strucnjak za telefoniju.
Inace ima u Bihacu moj klasic koji je fantom bio za sve telefonske veze na a Bihac, koji je i tu i raniju centralu duzio, samo je malo "zavrnut" pa ga ne kontaktiram.
Znas kakav je bio kad je dobio tri mjeseca vojnog zatvora u Nisu radi pucanja na dajdzu kad je bio kuci, ali stala C-7 i niko nista nezna, Savezni sekretar morao da mu napise oprost zatvora da ga vrate na aerodrom.
Dodje on pogleda i dodje kod mene u KZ, pita imas klaso reso, ja mu dam i za njim a on uzeo jos tri resoa i pristavio kafu izmedju ormara centrale, za par minuta centrala radi.
Onda zovne klimatizera i kaze mu da vlaga u centrali mora da bude, ne sjecam se tacno koliko procenata da bi koliko se sjecam "zivini releji" radili pravilno da ne blokiraju.
Eto sve to potsjecanje od jednog posta.

...
"relay station, TV i Zvijezdi, Alekse Ristica se ne sjecam ni po kom osnovu da je bio na Zeljavi, jedino je jedan vodnik iz 117.lap bio Ristic.
Vjezba sistema PVO je svakako mogla biti vezana za 117.lap i bVOJIN, ne iskljucujem da je slika sa Kote, starog OC-a, al iz Zvjezde nije.
Na slici je raketni sistem Neva, nisam neki strucnjak za PVO, al mislim da je nije bilo u Kerestincu, a nikad nisam bio u Vrhnici (SLO) pa neznam tacno za njih."
[smly_c040smly.gif]
User avatar
FirewireHR
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 5782
Joined: 29 Mar 2008, 15:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby FirewireHR on 09 Mar 2013, 12:04

Još jedan set pitanja i odgovora...

Pitanja...
1.
Tko je i kome javljao na relaciji (onaj tko planira letenje) -> prema agregatisti kad mora upaliti agregate?
Pretpostavka 1 je da agregatisti u njegovoj prostoriji nije dostavljan plan leta(?)
Pretpostavka 2 je da je to bio netko iz eskadrile koji javi nekome iu održavanja, a taj pak agregatisti prenese sutra pališ u to i to vrijeme rasvjetu (kakvih 30min prije letenja).
Pretpostavka 3 je da je morala postojati direktna komunikacija između RL gore na KT i vođe smjene održavanja glede agregata po pitanju stvarnog početka letenja jer ako je planirano jučer ne mora značiti da će baš tako i biti na sam dan letenja u smislu početka i kraja.

2.
Koji je agregat u Kleku radio za tu namjenu, onaj na jedinci ili na trojki?


Odgovori...
Pozdrav momcima,
Ovako, kako sam vec pisao oba DIT-a su bila, svaki za sebe dovoljna za snabdjevanje strujom objekta i nocnog starta pista. Nocno letenje je proces koji se planira, dakle zna se koja jedinica, kada i koliko planira nocno letenje i o tome se obavjesti dezurni u TOC kada se prelazi na agregate. Naravno svako letenje, poslednju rijec daje meteorolog i izvidjanje vremena (mirnodopski). Agregati su koristeni naizmjenicno kao glavni, oni koji operativno napajaju, ali recimo ako je 1-ca operativna za to letenje uz nju je elektricar, a 2-ca je rezerva i uz nju je neki drugi majstor, recimo kotlar, ili obrnuto.
Pretpostavljam da sledi pitanje pokretanja lovacke pare, znaci brzog paljenja nocnog starta, ponavljam oba DIT-a su bila uvezana u "nonbrake", a majstori su dezurali svi na trojci i prelaz sa vanjske na agregate je bio vrlo brz, obicno DIT na trojci. Redovni put javljanja prelaska na agregat je bio AKL - TOC - kotlarnica (dezurni majstori), ali za paru ili kakva vanredna slijetanja (sto je bilo rijedje) AKL bi direktno zvao kotlarnicu i davao naredjenje, a TOC je izvjestavan po izvrsenju.
[smly_c040smly.gif]
User avatar
FirewireHR
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 5782
Joined: 29 Mar 2008, 15:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby relay station on 10 Mar 2013, 11:55

hm sad mi je još više nejasno najviše zbog tumečenja nekih naziva.
koliko mi je poznato pod pojmom nočni start u postrojbama naoružanim sa mig-21(o kojima i ovdje pričamo,koliko znam dozvucna nije upotrebljava tu vrstu pomoci kod sletanja) naziva se grupa od 6-7 kamiona sa velikim reflektorima-prožektorima koji se u svrhu osvjetljavanja mjesta dodira pri sletanju pozicioniraju neosredno pred početak nočnog letenja dakle nisu stalno instalirani tamo vec su bili parkirani u komandi baze
ja bi da izbjegnemo zabune koristio termin osvjetljenje pista,pod tim mislim na sva svjetla normalno ugrađena i fiksna.
znači.pod normalno osvjetljenje pista za redoviti letački nocni izlaz bilo je u uporabi sljedece
pista 3 gori redovno osvjetljenje (koristi se za voženje-rulanje do piste 2 koja je za poljetanje koristena ili jedinica)
pista 2 ili 1 (za poljetanje) gori redovito osvjetljenje
+ pista 1 za sletanje gori redovita iluminacija+pristigli su zilovi sa prožektorima i pozicionirani bočno od točke dodira
po sada dostupnim podacima jedino je agregat na ulazu br 1 bio non-brake (sa velikim utegom zamašnjakom koji osigurava inerciju tj brzinu)da nema prekida a takav način rada se upotrebjava vrlo rijetko jer je vrlo skup naime,agregat se cijelo vrijeme napaja tj troši struju iz mreže jer radi samo motor(generator) koji pogoni veliki uteg-zamašnjak,kako su to obično vrlo veliki utezi i vrlo jaki motori za pogon istih troši se dosta struje iz mreže za pogon tog motora koji cijelo vrijeme vrti taj zamašnjak što teži tim bolji da bi se osigurala dovoljna inercija-brzina vrtnje dok agregat ne prihvati i ne počne davati struju dok istovremeno proizvodi nešto struje za koju neznam dal je jalova ili kako je to spojeno)no znam da je jeftiniji pogon upalit agregate normalne pa nek troše gorivo dok treba nego imat u pogonu non-break sistem uopče.
ova dva u ulazu 3 su po specifikacijama klasicni veliki agregati ali sa određenom brzinom tj vremenom potrebnim da se upale i preuzmu(ako su na grijanju) to je vrlo brzo no nije sigurno 0.3 sec da možemo reci da su to non-brake agregati
znaci da rekapituliramo -zbog izbjegavanja iznenađenja od prekida isporuke struje od elekto-like dok je bilo letenje,sva potrebna iluminacija manevarskih površina i pista bila je napajana sa strujom iz agregata na 3ci koji su blagovremeno prije uplajeni zbog potreba letenje
ovo o izvještavanju akl toc agregat soba ili u nuzdi direktno se uklapa u priču i hvala na objašnjenju
ostaje nejasno napajanje gca?pretpostavljam isto preko struje dobivene iz agregata koji su bili u uporabi dok je nocno letenje
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby 11807 on 11 Mar 2013, 18:15

relay station wrote:po sada dostupnim podacima jedino je agregat na ulazu br 1 bio non-brake (sa velikim utegom zamašnjakom koji osigurava inerciju tj brzinu)da nema prekida a takav način rada se upotrebjava vrlo rijetko jer je vrlo skup naime,agregat se cijelo vrijeme napaja tj troši struju iz mreže jer radi samo motor(generator) koji pogoni veliki uteg-zamašnjak,kako su to obično vrlo veliki utezi i vrlo jaki motori za pogon istih troši se dosta struje iz mreže za pogon tog motora koji cijelo vrijeme vrti taj zamašnjak što teži tim bolji da bi se osigurala dovoljna inercija-brzina vrtnje dok agregat ne prihvati i ne počne davati struju dok istovremeno proizvodi nešto struje za koju neznam dal je jalova ili kako je to spojeno)no znam da je jeftiniji pogon upalit agregate normalne pa nek troše gorivo dok treba nego imat u pogonu non-break sistem uopče.

samo par rijeci o besprekidnim agregatima...
Elektromotor koji u normalnom rezimu pokrece generator i zamasnjak na njega trosi zapravo vrlo malo.
Energija se u zamasnjaku pohranjuje pri startu grupe, nakon cega ju treba samo odrzavati (zbog gubitaka trenjem u lezajevima i savladavanjem otpora zraka). Koliko dugo mogu trosila biti na zamasnjaku, odnosno koliko velik on mora biti, ovisi koliko se pretpostavlja da u najgorem slucaju treba diesel motoru da starta i preuzme opterecenje - ili dok se glavni agregati ne prihvate posla.
Trosila su u pravilu uvijek prikljucena na generator, osim pri servisiranju agregata kad se prebacuju na mrezu (bypass).
I ne znam kako je bilo u ovom konkretnom slucaju, no na RR objektima besprekidni agregat nije bio predvidjen da dulje vrijeme radi na diesel motoru, a napajao je samo i jedino kriticna trosila.
User avatar
11807
Aktivni forumaš
Aktivni forumaš
 
Posts: 267
Joined: 22 Sep 2010, 16:03

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby relay station on 13 Oct 2013, 12:20

koliko još samo vrijednih i zanimljivih papira popud ovog bi se našlo da je prerovati malo po onim nalagama izgorenog papira u zvijezdi
jes da je odozgora vecininom dosta uništen i izgoren papir ali ispod naslaga ima još toga
ovo bi bio tel imenik željave (podz objekta kao i pripadajucih aerodromskih sluzbi)
Image
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby FirewireHR on 13 Oct 2013, 13:57

Znači i stajanke su imale svoj telefonski broj.
[smly_c040smly.gif]
User avatar
FirewireHR
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 5782
Joined: 29 Mar 2008, 15:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby blake on 13 Oct 2013, 20:46

I umrijeću, slike naučiti postaviti neću....

Usporedi:
Image
Image

2142 znam napamet, dežurni puka PVO
Imam i telefon, moram ga naći, daavno sam negdje postavio sliku, stari Siemens sa 21-44 napisanim lemilom na slušalici...
User avatar
blake
Aktivni forumaš
Aktivni forumaš
 
Posts: 544
Joined: 19 Apr 2008, 16:54

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby relay station on 02 Nov 2013, 21:28

Image
u ovoj prostoriji je kao i u vecini bilo dozvoljeno pušenje ,kladio bi se da je tu negdje i onaj veliki specijalni upaljač za cigarete bez otvorenog plamena
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby relay station on 30 Nov 2013, 23:15

yufighter wrote:U nadi da ce se pojaviti kvalitetnije fotografije nisam ranije pominjao ovaj odavno uoceni detalj na prve dve fotografije iz TOC koje je Fire postavio. Naime na panelu iza potpukovnika, ispod njegove ruke vide se konture tlocrta objekta KLEK i to centralna i galerije 124 i 125 eskadrile, dok se na drugoj slici na istom panelu desno od generala vidi tlocrt galerije 352 eskadrile. To je trenutno najpreciznija sema objekta ali na zalost loseg kvaliteta. Nisam imao mnogo vremena da pokusam da to koliko toliko popravim, mozda ce jednog dana i ona osvanuti medju ostalim fotkama.

Image

Image

Image

ovo desno na zidu je ocito shema kleka
Image
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby relay station on 13 Dec 2013, 22:10

relay station wrote:Image
u ovoj prostoriji je kao i u vecini bilo dozvoljeno pušenje ,kladio bi se da je tu negdje i onaj veliki specijalni upaljač za cigarete bez otvorenog plamena

ovaj lik se zove polovina i rodom iz bih a zanimljivo je da je sa bratom blizancom radio u kleku
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby relay station on 04 Mar 2014, 23:36

relay station wrote:
relay station wrote:Image
u ovoj prostoriji je kao i u vecini bilo dozvoljeno pušenje ,kladio bi se da je tu negdje i onaj veliki specijalni upaljač za cigarete bez otvorenog plamena

ovaj lik se zove polovina i rodom iz bih a zanimljivo je da je sa bratom blizancom radio u kleku

morat cu rec susjedu da je ovaj puta bio u krivu ocito je pomijesao imena što uzevši u obzir protok vremena i ne čudi

Image
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

Previous

Return to Nekad bilo sada se spominjalo

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron