Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Centar)

Iskustva i priče iz perioda kada je Željava bila u funkciji.

Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Centar)

Postby FirewireHR on 12 Feb 2013, 10:47

Evo Lupusu, Djadji i meni se javio čovjek koji je bio na službi u operativnoj fazi Kleka i ispričao nam je svoju priču o tome. [yes.gif]
Ranije sam primijetio u par navrata Vase aktivnosti oko objekta Klek, ali unazad par noci sam podosta vrmena potrosio na iscitavanje postova i postavljenih slika. Iskreno Vi, Djadjo i Firewire ste onako najvise angazovani tako da je bilo gotovo dileme kome od trojice da se javim. Impresionirala me objektivnost kojom vodite forum, bez ikakvih dnevno politickih "anomalija", vec iskreno sa entuzijazmom, strascu i objektvnoscu, te je to bio osnovni moj motiv da ponudim svoju saradnju.


Njegova priča gdje ima dosta zanimljivih detalja :ouioui ide ovako...
Godine 198x. sam završio vojnu školu u Rajlovcu i sa većim brojem klasića dosao na i tada za nas famozni aerodrom, na nas koji smo dobili da služimo na tom aerodormu već tada su ostali koji su otisli na druge aerodrome gledali sa dozom zavisti.
Ja sam iz škole izasao kao tehničar telekomunikacija i prvi dan na a. Željava pri raspodjeli po jedinicama prisao mi je, tada major L.R., komandant objekta Klek i rekao mi "...mali ti ideš samnom".
Nisam imao pojma gdje ali uskoro sam stajao ispred ul. II, lijevo je bio kiosk vojne policije, svjetlo krem boje, dupli kao onaj crveni koji je neko postavio na forum samo su dva bila spojena u jedan.
Iza policajca je bila velika siga sa propusnicama za ulaz unutra po jedinicama sa različitim bojama po dijagonali, ali o tome ću kasnije.
Iako sam bio uz k-danta i on je pokazao propusnicu ali je ja još nisam imao, on je morao napisati u knjigu da on uvodi tog i tog bez propusnice sa razlogom zašto i to je bilo iskljucivo njegovo diskreciono pravo, drugi to nisu mogli.
Tu smo sjeli na tegljač koji je vozio vojnik a zatim kroz objekt do Zvjezde i do njegove kancelarije gdje je bio samo njegov zamjenik major S.I..
Uskoro sam saznao da je L.R. iz (grad), kao i ja, i da je to bio loto po kojem me je uzeo sebi da ne idem u četu veze Baze.
Uz kafu, zaista opušten razgovor sa njima dvojicom, neformalan, rečeno mi je da cu biti vodja IV odeljka za održavanje Objekta, da ću imati 4-6 civilnih majstora, da ću dežurati po sistemu 24h smjena 72h slobodan, da počinjem sutra sa smjenom i da ću biti smješten u TOC-u (Tehničko-Opertivni Centar).
Poslije kafe me je pitao da li znam gdje nas je sačekao tegljac (glavna PP niša) i kako sam samouvjereno rekao da znam poslao me do tamo gdje me trebao sačekati jedan starješina iz TOC-a da me upozna sa tim centrom.
Izašao sam van iz Zvjezde, hodao i hodao a onda shvatio da sam zalutao, stigao sam do vrata i dalje nema kud (IV).
Kad je zazvonio vojnički poljski telefon pored vrata mislim da sam umro od straha, kako je uporno zvonio javio sam se i pretstavio se, sa druge strane je bio major S.I-; "... i pretpostavili smo da ćemo te tu naći, sačekaj doći ce tegljač po tebe.".
Bilo je jasno da se obojica veselo smiju gušteru prvog dana u Kleku.
Kasnije sam shvatio da sam ja još bio i dobar u izboru puta.
E da TOC, pozicija 17 na shemi Kleka i to je ujedno i mala nepravilnost na ovoj shemi jer na kraju prostorija k-de 117-tog se nalazio hodnik sa salom TOC-a.

TOC je prva od tri ključne tačke objekta, prostorija je puni profil cijevi kao i VTR, dužine (dubine oko 10 do 15 metara) a do nje se dolazi kroz hodnik k-de 117-tog.
Jedna od slika koje sam vidio kod vas iz starih slika gdje neko sjedi za pultom a ispred njega su monitori je rana slika TOC-a, kada sam ja došao bila je renovirana sa oko 25 do 30 monitora novije proizvodnje kao i sa centralnim ekranom većih dimenzija od monitora, odprilike kao najveci TV sa katodnom cijevi.
Ravno sa ulaza a na sredini prostorije je bio upravljački pult na kojem su se nalazile komande za mnoge stvari koje su se kontrolisale iz TOC-a.
Ispred te konzole je bio "video zid", svaka galerija, ulazi da se vide pancirna i portalna vrata, bitniji dijelovi kao Zvijezda, ulaz na AKL, ubojno i pogonsko skladište itd.
Sad da me ubiješ ali ne znam tačan broj kamera i odgovarajućih monitora, svaka pojedinačna kamera sa malih monitora se mogla prebaciti na veliki TV.
Drugi segment konzole je bio razglas, generalno za sav objekt, ali se mogao koristiti parcijalno da koristi samo grupu zvucnika po galerijama, kao i to da koristis samo jedan zvucnik na nekom dijelu.
Treci segment konzole je bilo izdvojeno upravljanje svim ulaznim vratima, dakle daljinsko otvaranje i zatvaranje.
To se u normalnom operativnom radu nije koristilo, vec je majstor zadužen za vrata išao tamo i sa dva ili tri vojnika obezbjedjivao da neko ne nastrada prilikom otvaranja ili zatvaranja pancirnih vrata.
Jednom mjesečno, nedeljom kada su samo dezurni bili unutra, obavljana je sva procedura manipulacije vratima ali iz TOC-a i pod nadozorom putem kamera.
Pancirna vrata u normalnim danima nisu bila zatvarana, to činjeno samo za vrijeme borbenih vježbi i za vrijeme državnih praznika kada bi sva vrata bila zatvorena osim onih na ul.II koja su zatvarana do toga da tegljač moze da prodje.
Naredni segment na konzoli je bio PP, odnosno na njemu su završavali alarmi sa svih požarnih javljača koji su bili rasporedjeni po svodu svih galerija i prostorija u objektu.
1984.godine je usavrsen sistem PPZ i postavljeni su i krovni sistemi za gašenje požara, a i dalje je svaku galeriju nadgledao po jedan vojnik iz PP voda zajedno sa dežurnim vojnikom stajanke aviona koji je bio iz jedinice kojima su avioni pripadali.
Mislim da nisam nista propustio od upravljackih sistema sa konzole, u stvari jedan dio jesam ali njega cu ti opisati uz "Zvijezdu".
Pod šefom smjene tehnicke sekcije 24 satno dežurstvo su imali: požarac, smješten u PP niši na raskršću u II galeriji sa desne strane prije ulaska u gal.I a preko puta ulaza u gal.III. bio je to civilni majstor a samnom je radio jedan stari D.G., koji je tu bio od prve "lopate", odnosno od početka izgradnje aerodroma.
Sa njim je dežuralo jos tri smjene vojnika za PP dežurstvo u galerijama, kao inače kako funkcioniše stražarska služba bilo gdje.
Ostali radnici su se nalazili u prostorijama kotlovnice gal.III i to: električar (ujedno i vratar), klimatizer, kotlovničar i mi smo ga zvali "dizelaš" odnosno radnik koji je upravljao sa dve dizel centrale, jednom uvijek na "nonbrake" sistemu i jednom u rezervi.
Uobičajeno napajanje objekta je bilo vanjskim dalekovodom, ali za svako letenje je struja bila prebacivana na vlastito napajanje, dakle jedna centrala radi, druga prelazi na "non brake" a vanjsko napajanje dalekovodom je bilo treća rezerva.
--
Druga bitna stvar je bio toranj AKL (aerodromska kontrola leta) do koje se stizalo liftom iz gal.III.
Pored samog AKL tu se nalazilo i glavno radio relejno čvoriste za objekat, ali u njemu nije bilo posade iz čete veze vec su dolazili u redovne kontrole i održavanja, kao i dežurni relejac koji je dežurao u kasarni Željava po potrebi ako bi se nesto desilo sa nekim kanalom ili slično.
Bila je jedna mini klima komora, operativni centar k-de 200.vb, radarska kontrola leta, odnosno radna jedinica radara za navodjenje aviona u SMU (Složeni Meteo Uslovi), izlaz na galeriju pored tornja i glavna prostorija AKL.
Klasični AKL kao bilo gdje ali za razliku od ostalih on je imao pacirni prozor.
Impresivno okovano debelo staklo koje se moglo otvoriti, debljine preko od 15 do 20cm koje je sa vanjske strane imalo i dodatnu posebnu čelicnu zavjesu koja se spuštala u slučaju opasnosti. Neko mi je pričao da je to staklo radjeno namjenski za objekat negdje u inostrantvu a posebno je bilo po tome sto nije bilo nikakvih izobličenja niti anomalija na staklu na tolikoj debljini.
Malo sam pogledao osobe koje su postavljale postove i mislim da većinu od onih koji su radili na Željavi znam ili sam čuo za njih, naravno osim vojnika, deda CyberFulcrum je definitivno autoritet za pilote, ne samo na ovom forumu već uopšte gdje se nešto priča o RV exYU, a ako sam u pravu i Z. je tu, sa SUKL-e.
Inace ja pišem po sjećanju, nemam bas nikakvih slika a rado bih Vam ih ustupio, pa je moguće da se nekih stvari ne sjetim odmah. Takodjer molim, da ukoliko imate nekih nedoumica, nejasnoća ili korekcija u vezi sa do sada napisanim, odmah o tome popričamo i razjasnimo, pitanja sa podpitanjima su takodjer dobro došla, da se ne bih rasplinuo u pisanju, stvari koje su manje bitne.
Jednu stvar moram da Vam jos pojasnim, a to je koliko ko zna o objektu. Unutrašnja bezbjednost u objektu, u smislu kretanja ljudstva po objektu, nije postojala, dakle ko je ušao ušao je i mogao je da ide gdje želi, ali nije bilo tako. Vrlo brzo sam shvatio da svi koji su bili unutar objekta, (a za sve je koji su dobili dozvolu za ulazak vrsena je prethodna provjera podataka od strane tadašnje civilne sluzbe DB i bez te provjere se nije mogla dobiti dozvola), nisu baš puno i bez potrebe "spartali" po galerijama. Uglavnom su se držali svojih galerija, radnih mjesta i učionica. Recimo za postojanje TOC mnogi moji klasići koji su radili u VTR-u, sto je blizu jedno drugog nisu znali ni poslije dve tri godine rada. Razlog se moze činiti provizoran ali TOC je smješten iza kancelarija k-de puka, tako da se moralo proći kraj komandantove kancelarije, a to se nije baš dalo vodnicima, vojnike da ne pominjem, jer si uvijek bio u prilici da naletiš na Glavnog, a to uvijek znači pitanja, pitanja, pitanja, ne zato sto ideš negdje "gdje ne smiješ", vec jednostavno uslovni refleks nadredjeni - potčinjeni u vojnoj hijerarhiji. Ista situacija je bila i sa Zvjezdom, niko nije branio ali mehaničari i tehničari ako im baš avion nije bio pred ulazom, nisu baš voljeli da se tu zadržavaju. Nešto kao obrnuta cenzura.

--

Vidio sam jednu malu nedoumicu oko "noćnog starta" odnosno osvjetljavanja praga PSS I. MiG-21 je generacija aviona koja je imala veliku brzinu i snagu motora ali ne i profil zmaja koji je obezbjedjivao manevribilnost na malim brzinama. Piloti o tome znaju sve, naravno, a ukratko radi se o tome da je prilazna brzina aviona pri sletanju bila vrlo velika, nisam siguran oko 350 u prilazu i oko 270 pri dodiru, a sve to uz vrlo malu preglednost iz kabine posebno u prednjoj osi aviona. Četa veze VB je imala 6 kamiona ZIL sa ogromnim reflektorima na sebi i ogromne snage osvjetljenja. Otprilike sa praga PSS I se mogao osvjetliti vrh Čelopeka da gore potraze iglu. Svjetlost je dobijana električnim lukom izmedju katode i anode debljine kao prst a mjenjane su nakon vrlo malo sati rada, par sati. Pored ova dva ZIL-a koji su postavljani pored lijeve strane praga PSS I postojala su i 4 manja reflektora u nizu koji su dodatno osvjetljavali prag noću. Tu na pragu je bio i smjesten PKL, odnosno jedno vrijeme "kanadjanka" za rukovaoca letenja, pilota koji je pomagao u prilazu, a kasnije je Kanadjanka otišla na remont i spremljena je za potrebe a.Udbina. Veza je ostvarivana sa AMR 255. Najludje je bilo kada bi u jedinice puka dosla mlada generacija pilota i kad bi počela probuka za noćno letenje, i "produžavanje". Tad je u produžavanju bilo akrobacija od masenja i praga i ose piste, zamislite kad se na 3 - 5 m iznad glave ukljuci forsaž, proljev je bio "normalno" stanje poslije noći na pragu PSS I.

--

Zvijezda, jedan od tri ključna dijela objekta, poznajem je iz dva aspekta, prvi kao šef smjene tehničkog odjeljenja (4 god.) i drugo kao načelnik stanice za KZ (kriptozaštitu ili šifra) (3 god). Polovinom 80-tih renoviran je kompletan OC i postavljena su najsavremenija, za to doba, sredstva i uredjaji, od radarskih ekrana gdje su linkovani podatci radara sa RP Kota, RP Kozara i RP Gola Plješevica (51.bVOJIN), sredstva radio komunikacije su osavremenjena sa Švedskim stanicama SSA 1000, dok je dotadašnja telefonska centrala promjenjena i postavljena Iskrina C - 7 koja je radjena u kooperaciji sa Ericsonom. Takodje u to doba je u objekat u razdjelnik C - 7 ušao i "Central Kabal", sto je laicki receno bila preteća današnjih optičkih kablova. Znam samo da je isao od Slovenije, preko Hrvatske kroz BiH (iz objekta u Bihać, pa potom putem AVNOJ-a do Jajca i Sarajeva te dalje za Srbiju i Makedoniju), znam da je imao podstanice na ne znam koliko kilometara jer je kabal sadrzavao gas u sebi.

Na jednoj od ponudjenih shema sam vidio par netačnih stvari, pojam "mrtvačnica" se vezuje za mjesto gdje je bila KZ stanica. Dali je to možda nečiji sleng ili šta ne znam, ali moguće je jer u stanicu KZ, prostoriju gdje se vršila kriptozaštita, nije imao pristup ni bilo koji K-dant pripadajućih jedinica (200.vb, 117, 352-ge, 51.bVOJIn, kao ni K-dant 5.Vak ili viši oficiri iz VaK-a, ukoliko nisu iz strukture KZ). Telegrami koji su trebali biti poslati donoseni su u zapečećenim kovertama po kuriru, a jedino su pripadnici 352.iae svoje izvještaje poslije izvidjackih letova (moze se izčitati i kao špijunskih letova jer objekti njihovog leta su bile sve snage zemalja u okruzenju exYU) donosili lično, k-dant 352.iae (RIP, poginuo pri padu Utve), te još jedan ili dva viša oficira pilota. Ta "zabrana pristupa u KZ" moguće da je proizvela sleng "mrtvačnica". Dalje nije bilo nikakvog prislušnog centra u objektu, posebno ne "UHA" kako sam vidio da ga je neko nazvao, niti ga je objekat po svojoj formaciji imao. Tek u ratu u RH, na RP Plješevica je uspostavljeno aktivno radio i telefonsko izvidjanje, potom i na RP Kozara, a na LINKU je uspostavljena analitička sluzba dobijenih informacija i ona se, opet u slengu zvala UHO, dok je kodni naziv bio drugaciji.
U sredini Zvijezde se nalazila klima komora, KK 12, najbitnija i najznačajnija KK, na nekim shemama imenovana i kao "kompresorska komora" ali to nije tehnički tačan naziv.
Ta KK je bila srce i pluća čitavog objekta, imao sam sreću da je radnik klimatizer iz mog odjeljka bio direktno zadužen za tu KK.
KK12 je mogla u slučaju direktog atomskog udara po Trianglu da snabdjeva objekat vazduhom.
Ko je obišao ventilacijske izlaze iznad objekta za svaku KK mogao je da primjeti da su oni ipak bili iznad tla i da kao takvi u tako neposrednoj blizini centra atomske eksplozije ipak ne bi opstali na zemlji sa velikom vjerovatnoćom da bi bili zarušeni te kao takvi i neupotrebljivi.
Pitanje za milion dolara, malo kompleksnije. Objekat "Klek" je trebao da izdrži odredjen broj mjeseci sa stanovišta atomskog rata "zapečećen" i da sačuva avione, pilote, k-dni sastav, tehnički sastav i potrebna TMS za borbeno djelovanje post atomski.
Pogonsko skladište "Pokoj" i pripadajući cjevovod do objekta bi bili unistani, imao je rezerve svega pogonskog unutar sebe, rješeno.
Ubojno skladište u selu Svodna (pola puta Novi Grad - Prijedor), imao je svo potrebno naoružanje unutar objekta, rješeno.
Autonomno napajanje strujom, 2xDIT sa rezervom goriva, rješeno.
Skladište TMS Ripač, untar sebe VTR sa svim potrebnim zalihama dijelova, ulja i maziva, rješeno. Snabdijevanje vodom, izvor Klokot, podno kraja PSS II, sigurno bi bio ili uništen ili kontaminiran do te mjere da bi objekat ostao bez vode, pored vazduha, dve osnovne potrebštine, NERJESENO.

Mislim da sam sad otprilike po sjećanju kompletirao sliku, sebi obnovio, a i Vama dopunio neka saznanja. Nadam se da sam bar malo pomogao u Vasim nastojanjima da obnovite sjećanje na ovako fantastičnu gradjevinu.
Mislim da jedino još Indija ima ovakav objekat, odnosno kopiju objekta Klek. 1984.godine sam vozio plavi tegljač (VIP vozilo) sa prikolicom na kojoj su sjedili pretstavnici Indijskih OS, njihov načelnik Generalštaba sa turbanom na glavi tradicionalnim brkovima ko da je čuvar TajMahala, a kasnije sam dobio infomaciju da je Indija pocela da pravi takav objekat. Takodje znam da Švedska ima nesto kao umanjena verzija ovakvog objekta.
[smly_c040smly.gif]
User avatar
FirewireHR
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 5785
Joined: 29 Mar 2008, 15:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby relay station on 12 Feb 2013, 10:58

kao prvo zahvala covjeku sta se javio...mozda on zna naseg vp-a [yes.gif] posto su borci iz
čete objekat najvise spartali po objektu [yes.gif]
znači u svakom slučaju vrlo rijetko nam se pruža prilika da imamo priču od jednog od osoblja samog objekta koji valda ima unutra staža u samoj rupi malo sam zbrajao oko godinu dana ako se uzme recimo 7 godina rad 24h rada i 3 danan slobodan + go [yes.gif]
zanimljiva priča koja nam malo proširuje spoznaje nadogradnja na postoječu sliku
mene čudi da i takvi likovi koji su bili tamo ono glavni za održavanje čak neznaju za postojanje nekih vertikala [yes.gif]
znači čak i oni nisu imali komplet sliku svega
svakako sastaviti listu dodatnih pitanja ima toga još dosta za priupitat
Last edited by relay station on 12 Feb 2013, 11:20, edited 2 times in total.
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby FirewireHR on 12 Feb 2013, 11:03

Da, ako ima kakvih pitanja oko Kleka i Željave, dobrodošla su i čovjek nam reče da će pokušati odgovoriti koliko zna. [rockon.gif]

Ja ga priupitao ovo;
1.
Dali možda znate princip rada pancirnih vrata u galeriji 352.lae...dali (vjerovatno) ste bili prisutni kada su se ona zatvarala(?)
Po našim razmatranjima ostataka ispada nekako da ih je hidraulika podigla nešto u zrak i onda su se uvlačila u onu njihovu komoru putem mehanike...sve preko tračnica.

Dali možda znat smisao onoga profila za rep miga neposredno prije izlaza 4(?)
http://i1020.photobucket.com/albums/af3 ... 11/427.jpg
http://i427.photobucket.com/albums/pp35 ... 3copy_.jpg

...i čemu služe oni utori u stropu od prila prema izlazu(?)
http://i1020.photobucket.com/albums/af3 ... 11/434.jpg
http://i427.photobucket.com/albums/pp35 ... 4copy_.jpg
http://i427.photobucket.com/albums/pp35 ... 5copy_.jpg
http://i427.photobucket.com/albums/pp35 ... 8copy_.jpg


2.
Dali možda znate čemu je služila ona jedna vertikala prije Zvijezde.
To je na karti poz.29 na shemi.
viewtopic.php?p=55521#p55521
Tu su one penjalice skroz uništene, a gore izgleda da je nekakva rešetka na koju se nagomilala hrpa metala potisnutoga odozdola vjerovatno.
Mi smo nešto spekulirali da se radi o nekakvom izlazu za evakuaciju u nuždi ili tako nešto.
Također imamo jednu teoriju da je poz.29 služila za sušenje padobrana...možda(?)

Dali je uopće potojao u Kleku neki plan za evakuaciju u nekom vanrednom slučaju(?)


On kaže;
1.
Sto se tice pancirnih vrata u gal. IV ona su bila malo drugacija i imala su taj princip kao da se podizu na gore a onda nalijezu.
Inace ono sto je mene fasciniralo su hidraulicne pumpe koje su pokretale sva vrata, bile su velicine kao dve flase od CocaCole od 2l kada bi ih nastavili jednu na drugu a pokretale su bez problema vrata takve mase.
Profil za rep u istoj galeriji kao i usjeci na stropu su imali svoju namjenu u slucaju atomskog udara.
Prvo sva gal.IV je zadnja faza izgradnje objekta, vidjeli ste da je jedini ulaz koji nema kompenzacionu pretkomoru prije pancirnih vrata i da je jako dugacka prije samog pancira.
Ona se planirala zato u slucaju neposredne opasnosti pecatiti tako da bi se oslabio udarni talas koji bi se zahuktao kroz tunel.
U te utore bi se stavile betonske ploce koje ne bi zaustavile udar ali bi ga dobrim dijelom kompenzovale prije samih pancirnih vrata, takodje i taj profil za rep je bio jedan od kompenzatora, stalni.
Nije bio rijedak slucaj da su ta pancirna vrata bila stalno zatvorena a 352.iae je ulazila i izlazila na ul. III, samo su onda avione uvodili normalno ali bi prosli u gal.III pa ih u rikverc vracali u gal.IV.
To su radili i kad nije letjela cijela eskadrila vec recimo samo par aviona jer je bilo daleko da ih vozaju okolo. U gal. od 352-ge je broj aviona varirao i do 30, mada ih je najcesce bilo 24.


2.
Sto se tice planova za evakuciju oni su radjeni za slucaje pozara na pojedinim pozicijama i segmentima aerodorma ali su sve opcije, koliko ja znam bile kroz glavna vrata neke od galerija jer tesko da bi sva bila bila blokirana pozarom.
Spoj gal. III i IV je bio pozarno gledano jako kritican jer tu su bile velike zalihe goriva, upravo oko tog raskrsca.
Sto se tice pozicije 29 na pocetku gal.IV bila je ztvorena drvenim vratima a u njoj su bili PP aparati dok je odozgo bila bila zatvorena, pitacu jednog klasica oko nje jer bas ni ja nisam siguran u njenu namjenu.
...
Ovako covjek iz 352 mi je potvrdio da su na 29 bila vrata, uvijek zatvorena koja niko od njih nikad nije otvarao, akoliko znam ni mi se nismo nikad bavili sa tim vratima, za padobrane nije definitvo, iskljuceno.
[smly_c040smly.gif]
User avatar
FirewireHR
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 5785
Joined: 29 Mar 2008, 15:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby VP4868/4 on 12 Feb 2013, 20:43

relay station wrote:kao prvo zahvala covjeku sta se javio...mozda on zna naseg vp-a [yes.gif] posto su borci iz
čete objekat najvise spartali po objektu [yes.gif]


Mozda smo igrali stolni tenis ili gasili pozar u TC-u [pusac.gif]

Covjek spominje teska vrata na 4-ci i opisuje "kopcanje" koje sam i ja negdje spominjao...
Na ulazima 1,2 i 3 su bili elektromotori s redukcijama i sajle sa sistemom tiramole
http://fc00.deviantart.net/fs10/i/2006/ ... _esens.jpg
pumpe i crijeva ja vidio nisam [zbunjen---.gif]
U cca 8 mjeseci rupe nikada nisam vidio zatvorenu 4-ku,a bome ni ostala teska vrata
na dane praznika. [smly_n010smly.gif]
Sto se tice punjenja galerije 352. to je tocno-puno puta su znali avione uvlaciti na ulaz 3
pa ih ispred DIT-a 2 okretati.Jel se radilo o zamjeni dezurne pare ili nekoj drugoj aktivnosti
pojma nemam.
Sto se tice nadzora i kamera...ono sto sam ja zatekao 88/89 nije bilo sigurno sa pocetka
80-ih jer monitori koji su na slici http://i427.photobucket.com/albums/pp35 ... da/712.jpg
su iz kamenog doba.U takvim kucistima smo imali mjerne instrumente u srednjoj-karakteristicna
iskrina gradnja.Djadjo je cak i fotografirao ostatke pa je sada pitanje ako su to iz prve generacije
nadzora kako su se nasli sada u krsu TC-a?
Centralni "monitor" bi lako mogao biti http://www.njuskalo.hr/stare-stvari/sta ... as-3684438
(fire pliz spremi sliku) ,a to je skoro kao i Bellevue RIZ koji je slozen daleko prije.
Image
Ako je sve doslo novo kako to da "novo" nakon par godina tj 88/89 nije bilo u funkciji?
Last edited by VP4868/4 on 12 Feb 2013, 21:00, edited 2 times in total.
15.01.2017.
pozdrav X :garde
User avatar
VP4868/4
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 2214
Joined: 30 Jun 2008, 22:58

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby FirewireHR on 12 Feb 2013, 20:45

Malo oko detalja u TOC-u.
Čovjek kaže ovako...

Ovo su cetiri slike koje sam nasao na Forumima, a sve cetiri su iz ranih perioda TOC-a, rane 70-te, mislim da je ova sa Titom najmladja, konzola pred tehnicarem koji sjedi je ona koju sam i ja zatekao, a ispred je "video zid" ali ne kao ovaj na slici, to je prva izvedba zida.
U uglu slike sa Titom vidite panel za peljenje svjetala u galerijama, a vidite i ta tu nema gal.IV kao i na ostalim slikama od "relaystation1".
Ta galerija je probijena kad i ostale ali je najkasnije opremljena radi ubrzavanja prioriteta da se objekat pusti u upotrebu, dok je ona doradjivana tokom 70-tih.



Image

Image

Image

Image
[smly_c040smly.gif]
User avatar
FirewireHR
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 5785
Joined: 29 Mar 2008, 15:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby VP4868/4 on 12 Feb 2013, 21:16

Evo ovdje dri dnu stranice su ostaci monitora
viewtopic.php?f=18&t=2082&hilit=iskra&start=45

tada major L.R., komandant objekta Klek......cut........a zatim kroz objekt do Zvjezde i do njegove kancelarije gdje je bio samo njegov zamjenik major S.I..


major S.I je vjerojatno u moje vrijeme bio pp i imao je kancelariju na jedinici,a ja mu postu nosio
dva puta dnevno(6mj?) uz sve ostale redovne poslove.kad se to okrenulo?
15.01.2017.
pozdrav X :garde
User avatar
VP4868/4
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 2214
Joined: 30 Jun 2008, 22:58

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby Let_lampa on 12 Feb 2013, 21:58

FirewireHR wrote:Evo Lupusu, Djadji i meni se javio čovjek koji je bio na službi u operativnoj fazi Kleka i ispričao nam je svoju priču o tome. [yes.gif]
Ranije sam primijetio u par navrata Vase aktivnosti oko objekta Klek, ali unazad par noci sam podosta vrmena potrosio na iscitavanje postova i postavljenih slika. Iskreno Vi, Djadjo i Firewire ste onako najvise angazovani tako da je bilo gotovo dileme kome od trojice da se javim. Impresionirala me objektivnost kojom vodite forum, bez ikakvih dnevno politickih "anomalija", vec iskreno sa entuzijazmom, strascu i objektvnoscu, te je to bio osnovni moj motiv da ponudim svoju saradnju.



Komšija tvrdi da je čovjek stvarno bio tamo, nije SF priča.
Treba mu pripremiti pitanja za one silne nepoznate detalje tehničko-konstrukcijskog karaktera, jer tu je "doma".
User avatar
Let_lampa
Aktivni forumaš
Aktivni forumaš
 
Posts: 444
Joined: 16 Oct 2009, 22:17

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby relay station on 12 Feb 2013, 22:35

FirewireHR wrote:Mislim da jedino još Indija ima ovakav objekat, odnosno kopiju objekta Klek. 1984.godine sam vozio plavi tegljač (VIP vozilo) sa prikolicom na kojoj su sjedili pretstavnici Indijskih OS, njihov načelnik Generalštaba sa turbanom na glavi tradicionalnim brkovima ko da je čuvar TajMahala, a kasnije sam dobio infomaciju da je Indija pocela da pravi takav objekat. Takodje znam da Švedska ima nesto kao umanjena verzija ovakvog objekta.
[/quote]
za šveđane znamo ima obrađeno u spec obj.
a ovo oko indijaca bi moglo biti jedino ovo
http://en.wikipedia.org/wiki/Bareilly_Airport
makar možda sam u krivu gledo na gmaps to su shelteri obicni has
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby FirewireHR on 13 Feb 2013, 14:09

VP4868/4 wrote:Mozda smo igrali stolni tenis ili gasili pozar u TC-u [pusac.gif]


Preporučio sam mu da pročita tvoju štoriju o Buži. [smly_a025smly.gif]
...reče ovako + ostatak zanimljivih doživljaja u službi tamo koji uključuju jedno šamaranje u odgojne svrhe :);
Procitao sam pricu od VP4868/4 moji komplimenti na literarnom izrazu, cudno ali volio neko JNA ili ne svi se sluzenja vojnog roka sjecaju sa emocijom (pozitivna ili negativna al je emocija).

Prvo malo oko monitora, ja ne znam sta je bilo sa zidom kojeg ja znam ali znam da je sve sto je vrijedilo iz objekta demontirano i odvezeno.
Vidio sam slike sa ostatcima monitora, a to samo govori da nisu bili ispravni pa su ostavljeni.
Ipak sam ja pisao o periodu od tri godine mog rada u istoj VP ali ne i u tom periodu 88/89 za koji period je zaista dobro opisan rad vojnika cete Objekat, cak i neznam taj podatak da je bio pozar.

Sjecam se jednom da sam kasno nocu isao sa AKL-a gdje sam redovno gledao jedini TV koji je bio u objektu a dezurao je te noci jedan od dva momka sa onim zutim bradonjom na slikama Foruma, svratio sam malo do kotlarnice, a potom krenuo na spavanje u KZ.
Udjem u gal.IV i na samom pocetku vidim sjenke kako se igraju na stropu.
Glavna rasvjeta je ugasena i radi samo bocna, a na plafonu u visini tacke 9 (WC) iznad aviona crveni odsjaj plamena, smrzo sam se.
Noge junacke bi bjezale ali nisam se ni mrdnuo, mozda par sekundi stojim kao hipnotisan dok mi se nije povratilo racionalano razmisljanje, kleknem na pod, pogledam ispod aviona, nema nista, nigdje plamena.
Prodjem kroz avione do lijevog zida, prije WC-a cujem glasove, udjem unutra kad dvojica Nobelovaca, pozarac i dezurni stajanke unijeli tepsiju sa nesto kerozina i zapalili da vide kako gori.
Meni na dusu, al od straha i panike isamarao sam ih kako ih jerovatno ni otac nije nikad, na kraju smo sva tri sjedili na divnom podu WC-a, oni nesvjsni mog, a ja njihovog straha.
Na kraju sam im rekao da pospreme nered i da se vrate poslu, a onda sam nastavio do svog kreveta.

Nikome nisam prijavio taj mali piromanski eksperiment, jednostavno sam to izbrisao iz glave a tek nakon nekih 15-tak dana kod policije na ulazu me presretne jedan vojnik i kaze mi da bi me nesto pitao ali ako moze malo dalje od policije.
Nisam ga prepoznao, ali kad je rekao da sam ga tukao shvatio sam sta misli.
Nije pominjao batine nego me je pitao zasto ih nisam prijavio rekavsi da su im naredni dani bila pakleni jer su zivjeli u strahu "kada ce da se desi...".
Bojali su se zatvora, suda i ko zna sta se sve motalo po njihovim glavicama, rekao sam mu da sam "zaboravio" prijaviti i dobio jedno veliko, ali zaista veliko "hvala" od tog
mladica.
Ja sam tada bio ozenjen, ali nisam jos imao djecu, ali su zato oni imali oceve pa su vjerovatno mnogo bolje shvatali znacenje onog "vaspitanja" u gluho doba.

Ja u svojoj vojnickoj karijeri od 20 godina nikad nisam bio direktno vezan za posao k-dira vojsci sem nekih 6 mjeseci od 2 godine u KZ kad sam imao odjeljenje vojnika telegrafista.
Medjutim kako sam sa komandirom cete veze bio "na nozevima" tacnije "na srafcigeru" jer sam ga htio ubosti istim, oduzeta mi je nadleznost nad vojskom, zaradio sam sluzbenu ocjenu 2, jer sam im davao vanredne dozvole sakom i kapom, ne radi dozvola vec zbog srafcigera.
Jedan poznati rock muzicar iz Sarajeva koji je tada bio telegrafista kod mene i danas me pominje i casti svaki put jer sam mu zahvaljujuci tim dozvolama "otkrio cari bracnog zivota".

Sta je bilo sa video zidom nisam poslije znao ili pratio osim da je dobar dio video stvarcica prebacen u novi rekonstruisani OC u Zvijezdi.
Poceo sam malo da se raspitujem gdje je covjek koji je bio klimatizer kod mene, pa cu, ako je ziv, da ga nahvatam da malo obnovimo gradivo oko Zvjezde, KK u njoj i oko pozicije 29, koja bi, kako rece Jahic mogla biti pristup do filtera, ali o tom potom.
Godine 198x sam izasao iz objekta kao radnog mjesta, ali i dalje sa neogranicenim pristupom po drugim poslovima koje sam radio.
[smly_c040smly.gif]
User avatar
FirewireHR
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 5785
Joined: 29 Mar 2008, 15:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby FirewireHR on 13 Feb 2013, 14:18

Zatim jedna priča o odlasku na stražaru gore u padini Plješevice i susreta sa "blentavom kujom" pasmine šarplaninc [smly_g030smly.gif] od koje se mora bježati na drvo.

Šahtovi i otvori,
Postoji ih velik broj u nizem i visem dijelu oko ulaza, neki su za gorivo, neki kanalizacija, podosta ih ima telefonskih (covjek koji zna bas svaku paricu na aerodrumu i okolini Bihaca i danas zivi u Bihacu), a glavni su oni za ventilaciju povise objekta.
Sa proljeca i jeseni se islo gore da se ociste resetke od lisca, ja sam jednom sa klimatizerom isao gore do strazare i do vent. otvora, mislim prve godine, bolje da nisam.
Prvo uspon je strm i klizav od vlage i mahovine, a gore su bili vojni psi koji su imali svoje zone cuvanja sahtova.
Kad smo kretali covjek mi je rekao da cemo se najaviti telefonom vojci da zatvore pse, ali me upozorio da ima neka blentava kuja i ako nesto pocne da lomi i laje odozgo da nikako ne bjezim niz brdo vec da skacem na drvo i da cekam vojnika da dodje.
Kako je najavio tako je i bilo, samo dva puta gore, krsio je grane jureci odozgo kao da je neko bacio bure a lavez nije imao veze sa zvukovima koje je taj sarplaninac ispustao.
Sreca pa je uspon jako strm i prakticno kad se okrenes gledas u pola krosnje drveta ispod sebe, nisam ni znao do tada kako se moze na tankim granama drveta ostati u vrhu krosnje.
Nakon mozda desetak sekundi iz "kuceta" trci kerovodja, vojnik, dere se na "cuku" i vezuje ga svo vrijeme objasnjavajuci nam kako se "eto opet otrgnuo".
Znao sam da laze ko pas, garantujem da im je to bila glavna zabava, e samnom se vise neces zabavljati ni ti, ni ovo sto zovete pas, izasli smo do strazare, majstor je pricao, cistio lisce, pa pricao a mene je zanimalo samo da vidim da je ono "kuce" vezano u boxu.
Nikad vise, hvala gospodo ali i sada kakav sam baksuz kad bih krenuo sreo bih medvjeda, onog istog sto je kod ul.IV znao potjerati strazara u bijeg kad bi dolazio na vocke pored cetvorke.
Za te sahtove emocionalno me jedino veze junacko penjanje na vrh grabica i nista vise.
[smly_c040smly.gif]
User avatar
FirewireHR
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 5785
Joined: 29 Mar 2008, 15:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby Let_lampa on 13 Feb 2013, 17:16

FirewireHR wrote:Evo Lupusu, Djadji i meni se javio čovjek koji je bio na službi u operativnoj fazi Kleka i ispričao nam je svoju priču o tome. [yes.gif]


Zvijezda, jedan od tri ključna dijela objekta,

Skladište TMS Ripač, untar sebe VTR sa svim potrebnim zalihama dijelova, ulja i maziva, rješeno. Snabdijevanje vodom, izvor Klokot, podno kraja PSS II, sigurno bi bio ili uništen ili kontaminiran do te mjere da bi objekat ostao bez vode, pored vazduha, dve osnovne potrebštine, NERJESENO.


Ovo je vrlo zanimljivi dio priče, koji već dugo intrigira ljude koji se bave proučavanjem "fenomena" podzemnog objekta Klek.
Pitanje snabdijevanja vodom je od životnog značaja, pa je logično pretpostaviti da je bilo još neko drugo rješenje.
Zbog toga je komšija dobio zadatak da pita čovjeka koji je bio zamjenik k-danta objekta, a kasnije i k-dant istog.
Nije mu poznato da je bio izveden neki poseban sistem snabdijevanja vodom, osim standardni s izvora Klokot i veliki rezervoar vode unutar objekta.Tako su postavljeni i rezervoari goriva za snabdijevanje agregata DIT-1 i DIT-2.
Autonomija objekta bila je oko mjesec dana i sve je optimizirano u tome smislu( gorivo, voda, hrana, ambulanta-lijekovi,...)
User avatar
Let_lampa
Aktivni forumaš
Aktivni forumaš
 
Posts: 444
Joined: 16 Oct 2009, 22:17

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby relay station on 13 Feb 2013, 17:33

mislim da je tv bio i u oc u zvijezdi
mislim da sam to vidio na nekoj od slika
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby yufighter on 13 Feb 2013, 18:20

U nadi da ce se pojaviti kvalitetnije fotografije nisam ranije pominjao ovaj odavno uoceni detalj na prve dve fotografije iz TOC koje je Fire postavio. Naime na panelu iza potpukovnika, ispod njegove ruke vide se konture tlocrta objekta KLEK i to centralna i galerije 124 i 125 eskadrile, dok se na drugoj slici na istom panelu desno od generala vidi tlocrt galerije 352 eskadrile. To je trenutno najpreciznija sema objekta ali na zalost loseg kvaliteta. Nisam imao mnogo vremena da pokusam da to koliko toliko popravim, mozda ce jednog dana i ona osvanuti medju ostalim fotkama.

Image

Image

Image
yufighter
Aktivni forumaš
Aktivni forumaš
 
Posts: 208
Joined: 14 May 2009, 14:44

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby Let_lampa on 13 Feb 2013, 18:30

yufighter wrote:U nadi da ce se pojaviti kvalitetnije fotografije nisam ranije pominjao ovaj odavno uoceni detalj na prve dve fotografije iz TOC koje je Fire postavio. Naime na panelu iza potpukovnika,


Taj potpukovnik meni više liči na jednog general-majora vazduhoplovstva...
User avatar
Let_lampa
Aktivni forumaš
Aktivni forumaš
 
Posts: 444
Joined: 16 Oct 2009, 22:17

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby FirewireHR on 13 Feb 2013, 18:31

Uh...opet odlično zapažanje sheme Kleka. :ebudale:
E sada jeli postoje verzije fotki u bitno višoj rezoluciji bi bilo pitanje. :confused0006
[smly_c040smly.gif]
User avatar
FirewireHR
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 5785
Joined: 29 Mar 2008, 15:43

Next

Return to Nekad bilo sada se spominjalo

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest