Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Centar)

Iskustva i priče iz perioda kada je Željava bila u funkciji.

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby FirewireHR on 13 Feb 2013, 18:33

Let_lampa wrote:
yufighter wrote:U nadi da ce se pojaviti kvalitetnije fotografije nisam ranije pominjao ovaj odavno uoceni detalj na prve dve fotografije iz TOC koje je Fire postavio. Naime na panelu iza potpukovnika


Taj potpukovnik meni više liči na jednog general-majora vazduhoplovstva...

Mislim da do danas nisam znao da postoji takav čin.
[smly_c040smly.gif]
User avatar
FirewireHR
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 5785
Joined: 29 Mar 2008, 15:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby blake on 13 Feb 2013, 18:39

General, vidi se vijenac na epoleti.
Hvala novom kolegi na dragocjenim novim informacijama, pogotovo nama koji smo samo šetali ispred objekta i čučali ispred rupa.

"Nikad vise, hvala gospodo ali i sada kakav sam baksuz kad bih krenuo sreo bih medvjeda, onog istog sto je kod ul.IV znao potjerati strazara u bijeg kad bi dolazio na vocke pored cetvorke."

Bio je medo, šta sam ja prič'o...
User avatar
blake
Aktivni forumaš
Aktivni forumaš
 
Posts: 547
Joined: 19 Apr 2008, 16:54

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby relay station on 13 Feb 2013, 18:41

a imaš oko za detalje svaka ćast!
inače ja potpukovnika nevidim [yes.gif]
tus je na toj slici pukovnik a to je ispod njegove lijeve ruke
na ovoj drugoj shema je kod desne ruke general majora
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby yufighter on 13 Feb 2013, 18:43

Taj potpukovnik meni više liči na jednog general-majora vazduhoplovstva...


Da, na ovoj koju sam montirao je general major (prva koju je Fire postavio), ali kao sto rekoh na slikama koje je Fire postavio u svom postu na drugoj slici je pukovnik (tri zvezdice) a ne potpukovnik, lapsus jbga isao bih na raport kod komandanta baze da je to cuo [verysmjesno] .
Koliko se secam ove fotke je odavno objavio Sarajet, ne znam da negde postoje u boljoj rezoluciji pa vise nisam hteo da cekam sa iznosenjem zapazanja.

Nego kada vec pomenuste Tusa, jedan dogadjaj nevezan za Zeljavu. Aerodrom u Sjenici je jos sedamdesetih godina napravljen kao ratni aerodrom i prvobitno je to bila travnata pista. Prilikom jedne posete Tusa tom aerodromu on je pozvao vozaca Citroena DS 21, popularne ajkule, koja je pripadala opstinskom komitetu SK u Sjenici da se provozaju po travnatoj pisti. Kada su krenuli on mu je rekao da da gas do daske i vozi najbrze sto moze. U toku voznje je izgovorio "Ovo nece moci ovako" i sledece godine se krenulo sa asfaltiranjem piste. Verovatno je kao bivsi pilot supersonicnih aviona shvatio da je travnata 2500m pista na toj nadmorskoj visini prekratka i sa mnogo vibracija za bezbedno poletanje i sletanje.
Last edited by yufighter on 13 Feb 2013, 18:55, edited 1 time in total.
yufighter
Aktivni forumaš
Aktivni forumaš
 
Posts: 208
Joined: 14 May 2009, 14:44

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby relay station on 13 Feb 2013, 18:49

ja imam original tih fotki sto ih je onomad sarajet postavio sa onim ružnim watermarkovima
dobio sam ih od jednog pilota koji je tamo bio na dosta visokoj funkciji
nažalost to su toliko male rezolicije
78 i 108kb da se neda izvuci ništa bolje
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby FirewireHR on 13 Feb 2013, 18:49

Očito po svim tim silnim fotkama ima masa detalja poput ovih koje je teško vidjeti ako rezolucija fotki nije dovoljno visoka.
[smly_c040smly.gif]
User avatar
FirewireHR
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 5785
Joined: 29 Mar 2008, 15:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby zagi on 14 Feb 2013, 11:24

Let_lampa wrote:
yufighter wrote:U nadi da ce se pojaviti kvalitetnije fotografije nisam ranije pominjao ovaj odavno uoceni detalj na prve dve fotografije iz TOC koje je Fire postavio. Naime na panelu iza potpukovnika,


Taj potpukovnik meni više liči na jednog general-majora vazduhoplovstva...


Da, po činu je generaj -major ,samo mi je čudna šapka. Ak je vazduhoplovac kaj onda šapka nebi trebala biti plave boje umjesto bijele. Ovako izgleda ko neki mornarički oficir.
User avatar
zagi
Aktivni forumaš
Aktivni forumaš
 
Posts: 717
Joined: 01 Mar 2011, 12:29
Location: Zagreb i Marija Bistrica

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby relay station on 14 Feb 2013, 12:07

nije mu uopče cudna šapka?neznam ako si primjetio u starijem razdoblju do negdje cca 1975 kape zrakoplovstva su bile takve
pogledaj malo moj album pa potrazi svecanosti i postojavanja (u ljetnom periodu) starijeg razdoblja
http://s1300.photobucket.com/albums/ag9 ... 1/zeljava/
tek kasnije su bile one tamno plave šapke za oficire
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby zagi on 14 Feb 2013, 15:22

relay station wrote:nije mu uopče cudna šapka?neznam ako si primjetio u starijem razdoblju do negdje cca 1975 kape zrakoplovstva su bile takve
pogledaj malo moj album pa potrazi svecanosti i postojavanja (u ljetnom periodu) starijeg razdoblja
http://s1300.photobucket.com/albums/ag9 ... 1/zeljava/
tek kasnije su bile one tamno plave šapke za oficire

Hvala , nisam znao za to.
User avatar
zagi
Aktivni forumaš
Aktivni forumaš
 
Posts: 717
Joined: 01 Mar 2011, 12:29
Location: Zagreb i Marija Bistrica

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby FirewireHR on 14 Feb 2013, 22:34

Evo novi nastavak priče, a tiče se RP Plješevica i onoga događaja kada je jedan vojnik umro od smrzavanja, a drugi skoro.
Zastavnici su se uistinu iskazali ovdje. [toljagaman]
...ljudi bezveze nestradali.

Nesto o RP Pljesevica
Moj susret sa RP Pljesevica je bio vjerovatno u najgore vrijeme, dan posto se pod vrhom smrzao vojnik vozac iz k-de 5.A (Zagreb).
Krenuli su iz ZG dva zastavnika jedan vodnik i vojnik vozac, mislim da je bio pocetak marta ili kraj aprila negdje oko 1986 do 88.g ne znam tacno, obuceni onako kako je vrijeme bilo u ZG, na nogama lagane cipele.
Na Pljesevici ih je uhvatila iznenadna oluja, mjesavina snijega i ledene kise.
Gurali su uz brdo koliko su mogli dok nisu spalili kvacilo jer se snijeg nabijao pred njima, a isli su pincgauerom, osim toga radi neiskustva nisu znali da su imali opciju redukovanja, ali to je stvar obuke.
Vozilo je zakazalo negdje na pola puta od "tehnike" (kuca sa desne strane u podnozju gdje se moglo skloniti za nevremena) do pocetka gole Pljesevice, onog dijela kad prestaje suma a pocinje kamen.
Donijeli su sledecu pogresnu odluku na osnovu toga sto su bili u sumi, relativno zasticeni, da se zastavnici vrate do tehnike a da vozac i vojnik odu do TV tornja.
Ispred njih je bilo oko 2 do 4km ali vec na izlasku iz sume prvi je posustao vojnik, nakon nekih 500m cistine.
Vodnik ga je sakrio u jednu, relativno zasticenu pukotinu u stijeni od vjetra a on krenuo sam dalje i stigao je do pred objekat TV-a i tu na 20-tak metara se srusio od iznemgosti.
Spasila ga je sreca jer je jedan od operatora sa TV-a posao da prospe cikove cigara kroz prozor i ugledao ga vec skoro prekrivenog.
Izvukao ga je na toranj, doveo svijesti i kad je cuo pricu alarmirao RP odkle je ekipa sa vozilom za snijeg (ratrak) krenulo u pomoc po vojnika, stigli su do njega, ali vec je bio smrznut do te mjere da mu je jedno oko ispalo iz duplje i nije mu bilo pomoci.
Ujutro sledeceg dana ja i zastavnik V.K. smo krenuli na vrh istim putem, samo je Rolba prije nas probila put, crnogoricna stabla citavim putem su bila bukvalno okovana ledom, ni za nokat zelenila.
Svi koji su vozili pincgauera znaju kako se cuje motor u kabini, ali kada se ne cuje motor, a cuje se pucanje i skripa leda od drveca kojeg povija vjetar onda osjetis nesto sto bih ja nazvao "iskonski strah", strah koji se osjeti rijetko ali se nikad ne zaboravi.
Od tada pa do 95-te svaki dolazak na Pljesevicu je bilo novo iskustvo, okrutno i jezivo kao i sam vrh G.Pljesevice.
Ledenice ne rastu horizontalno, vec vodoravno, grom krece sa tog mjesta, sisteci i pucketajuci kao da neko cijepa plahtu, vjetar ti pred ocima okrece FAP-13, cisternu sa gorivom, lijevo - desno kao da je kutija sibica, udar groma u put kojim se stize na vrh i sa dubine od tri metra iscupa visoko naponski kabal iz puta, pukne kardan na ULT-u na istom tom mjestu, naidje vijavica i do proljeca samo se preko njega napravi novi put.
Jedino za ono malo lijepih dana proljeca i ljeta pruza divan pogled na jutarnja svitanja tamo iza Kozare, nocu na sve gradove sa Licke strane do Velebita, na sjever prema Hrvatskoj, Sisak, Zagreb, Kutina, pa cak i za dana kada kisa sapere vazduh kazu da se vide svjetla Italije i Ljubljane.
Ima jos uspomena sa vrha ali sa vremenom...

...
Dva zastavnika, prilicno debeli ljudi ne bi stigli nidokle, zato su odlucili da ide vodnik i vojnik, kao mladji i jaci, ali nisu poznavali pravu surovost planine kad se uzkovitla.
Glupi su sto se svi nisu vratili do tehnike, tamo je pec i uvijek je bilo drva za ugrijati se a kada se ne bi pojavili jer se uvijek najavljivalo da neko krece gore neko bi vec digao uzbunu da ih nema.
Ovako sami su odlucili pogresno, potpuno, a to vrlo cesto donosi smrt.
[smly_c040smly.gif]
User avatar
FirewireHR
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 5785
Joined: 29 Mar 2008, 15:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby FirewireHR on 14 Feb 2013, 22:41

Ima još jedan dio...

Iskreno neznam koliko je i od kada gradjen, znam da je bio funkcionalno prilagodjen takvoj surovoj klimi, (sudar vlaznog sredozemnog zraka i hladnog sjevernog se desava bas na toj tacki).
Bio sam na Vlasicu, Jahorini, Prokletijama, Zlatiboru i sve je to zimi hajde da kazem snjezno, ali na G.Pljesevici je relativno bilo malo snijega jer su vjetrovi na vrhu uvijek orkanski pa su bili ili smetovi ili par centi snijega ili bolje receno leda.
Sa a.Bihac relejna veza je isla sa tornja AKL prema relejnom cvoristu Celopek, a zatim jedan pravac, glavni, je isao na Pljesevicu gdje se racvao po ostalim pravcima.
Pored radara koje ste kvalitetno i dobro opisali u tehnickom smislu na Forumu, a koji je pripadao 51.bVOJIN u podzemlju su se nalazile prostorije smjestaja relejnih uredjaja koje su koristile jedinice KoV-a (5.A), relejni uredjaji od jedinica RV, grupni KZ uredjai, link veze za slanje i prijem podataka osnovnog radara sa RP Pljesevica ali i linkovane su veze sa RP Kozara, RP Kota, potom sredstva veze od SUKL-a, radio telefonija itd.
Radarski kontejneri su se nalazili u kaponirima neposredno ispod i oko kupole, dok se sredstva veze nalazila u pozemlju ispod zgrade koja se vidi na vrhu.
Kasnije u ratu na RP je doslo jos nekih "sadrzaja" ali o tom potom.
[smly_c040smly.gif]
User avatar
FirewireHR
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 5785
Joined: 29 Mar 2008, 15:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby Let_lampa on 14 Feb 2013, 22:43

relay station wrote:nije mu uopče cudna šapka?neznam ako si primjetio u starijem razdoblju do negdje cca 1975 kape zrakoplovstva su bile takve
pogledaj malo moj album pa potrazi svecanosti i postojavanja (u ljetnom periodu) starijeg razdoblja
http://s1300.photobucket.com/albums/ag9 ... 1/zeljava/
tek kasnije su bile one tamno plave šapke za oficire


Komšija je "izbunario" jednu sliku iz tog vremena, koja objašnjava takvu kapu-šapku, a slika je napravljena na platou Vazduhoplovne gimnazije Maršal Tito u Mostaru, školske 1973-74 godine.
Ovaj s kapom je pukovnik Lončar, tadašnji direktor gimnazije, a za pretpostaviti je da su neki od tih dječaraca, kasnije vjerojatno stigli i do Bihaća.
http://img692.imageshack.us/img692/4784 ... 400010.jpg

Image
Last edited by Let_lampa on 14 Feb 2013, 22:45, edited 1 time in total.
User avatar
Let_lampa
Aktivni forumaš
Aktivni forumaš
 
Posts: 444
Joined: 16 Oct 2009, 22:17

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby relay station on 14 Feb 2013, 22:45

ovo u pintzu je bila ekipa 367 puka veze iz samobora
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby FirewireHR on 15 Feb 2013, 16:35

Evo pitanja i odgovora ... :hi

Pitanja:
1. Dali ste upoznati nacinom rada klima komora koliko je u normalnom danu radilo istovremeno klima komora?
2. Dali su u svakoj galeriji bile ukljucene klima komore ili su se stedili resursi pa je recimo kk od galerije 125 ubacivala zrak i na druge galerije?
3. Koliko je uopce to moguce dali kk u galerijama uopce imaju takav kapacitet i snagu da opsluzuju vise od jedne galerije

4. Na koji nacin se vrsilo prespajanje zraka dali su postojale neke kao klapne za izdvajanje kruga recirkulacionog zrka samo na određenu sekciju objekta i gdje ?
Realno mi se cini nemoguce da je kk iz galerije 125 mogla tjerat zrak do zvijezde to je dosta daleko
Opcenito zanima me na koji nacin su radile klima komore.

5. Dali stalno sve ili kad je radni dan onda ukljuce određenu KK u određenoj galeriji gdje treba.
Npr. ako se radi u vtr-u normalno trebala bi radit klima komora u vrt zbog odvoda stetnih plinova.
No kako klima komore ne rade samo zbog disanja nego i zbog sprecavanja pojave vlage i curenja misljenja sam da je u svakoj galeriji barem svakih par sati moralo se ukljucivati klima komora da nebi vlaga krenula jer cim se iskljuci vetilacija u podzemnim objektima krece priča zvana vlaga i voda

6. Dali se vršio pregled stijenki tunela na ikoji nacin dali je uopce postojao nacin na de netko popne u vansjki međuprostor između svoda galerije i stijenki pljesevice?
7. Dali znate dali je postojao prostor između same planine i svoda oplate galerija,ako je na koji nacin je riješeno odvod vode iz stiijena,dali kanalice u tom međuprostoru i na koji nacim je uopce sve to riješeno u smislu hidroizolacije?

8. Dali i kada se netko od odžavanja penjao u one otvore u stropu gdje su us svakoj galeriji ulazile one cijevi za odvod recirkulacionog zraka?

9. Gdje to na kraju izlazi i na koji nacin je to izvedeno dali ti otvori idu odmah u vidu cijevi prema nekom vanjskom šahtu ili su spojeni na nacin da svi odvodi od štetnog zraka idu van na jedan otvor
Posto se još do dan danas nije nitko popeo gore u te otvore to ostaje zasada nepoznanica od velicine i smjera pružanja do same izvedbe tih tunela za odvod stetnog zraka

10. Dali je periodicki vršeno skidanje i čišenje onih velikih cijeli za ubacivanje čistog zraka barem svakih 6 mj i ako je na koji način dali komplet skidanje toga(teško za izvesti zbog izvedbe)ili otvaranjem pojedinih sekcija pa ručno čišenje gore i pranje,ili spricanjem sa nekim sredsvom unutra zbog dezinfekcije

11. Dali je bilo penjanja po vertikalama ventilacije?...ako je tko je to radio i kojim povodom ?


Odgovori:
1.
Sve klima komore su radile non stop, tacnije one su bile projektovane da tako rade, ali bilo je slucajeva da neka ispadne iz sistema, uglavnom radi motora ili pumpi za vodu, ali to nije predstavljalo opasnost za segment koji je ona odrzavala jer su ostale KK davale dovoljno svjezeg vazduha a prostor bio dovoljno otvoren i povezan da to amortizuje.
Jedino bi malo postalo hladnije od zeljenog jer nije se mogla regulisati temperatura (grijanje) u tom djelu bez pripadajuce KK. KK u zvjezdi je pored toplote bila podesavana i po vlaznosti radi tel.centrale i uredjaja u OC, foto i visinskoj.

2.-5.
Sistem klimatizacije je bo povezan ali su KK preuzimale pojedine segmente objekta.
Namjena KK nije bila samo svjez vazduh, vlaga i toplota vec i izvlacenje opasnih isparenja.
Kao takve su imale ulogu koja je bila od osnovnog znacaja za zivot u objektu, neznam da li ce mi neko vjerovati ali neka me opovrgnu oni koji su ulazili unutra kada kazem da tek sa ulaza malo se osjetila promjena zraka, kvalitete zraka i za desetak metara se to prestane osjecati, kerozin koji je dosta jak miris, akumulatorska stanica ima jaka isparenja na samom ulazu, ali jednostavno KK su vrsile svoju funkciju i nikog nije zabolila glava radi toga.

6.
Nisam nikada vidio da se vrsi neki specijalni pregled stijenki, a neznam da je postojao neki specijalan prostor izmedju stijenki tunela i svoda galerije, makar ne neki u koji bi se moglo uci.
Curenja vode je bilo na nekim mjestima jer su se pravile mini sige i na stropu i na lakiranom podu, na stropu mozda do 2 - 3 cm a na podu samo "oziljci" od krecnjaka koji se lijepio za pod.

7.
Vec sam djelimicno odgovorio, misljenja sam inikad nisam vidio bilo kakav medjuprostor izmedju planine i cijevi betona niti je to ikad iko pominjao, dakle mala je vjerovanoca da ga je bilo, mozda negdje parcijalno i to radi djelovanja vode ili sleganja, ali kao kompaktan prostor nije ga bilo. Hidroizolacija neznam kako je vrsena sa vanjske strane oplate tunelske cijevi, ali sta god da je radjeno efikasno je jer prolaz vode je zanemariv u odnosu na povrsinu, mizeran rekao bih.

8.-11.
Kad je u pitanju odrzavanje klime kao kompleta, ulaz zraka u KK, sama KK distribucija cistog i odvod zraka prvo cu ispricati jednu anegdotu.
Majstori u Kotlarnici ukradu jednom svom drugaru "ciciji" janjecu plecku i sakriju je u tunel koji dovodi zrak u KK.
Nakon tri dana kad su dosli u smjenu odu po tu plecku, bila je dehidrirana do te mjere da su uzeli turpiju i naostrili je kao sjekiru, znate kako izgleda janjeca plecka.
Nisam nikada vidio da su se nesto specijalno cistile cijevi ventilacije niti su kada skidane za mog "vakta".
Veliki profil je bio dolazni "dobar" vazduh i uglavnom je duvao na stranu, rubom zida tunela na taj nacin je podizan zrak sa patosa koji bi onda manja cijev pored te velike kupila i "vadila" vani a uglavnom su sve "stetne" cijevi spajane, recimo iz galerije, kotlovnice, dizel centrale u jednu i vodjene vani, mada nisam bas sigran tacno kuda su izlazile.
Za deznfekciju cijevi, neznam da se radila osim mozda da se u KK nesto dodavalo u slijedu filtera mada nisam nikad primjetio neko sredstvo za tu namjenu ali jedno znam prasina se nikad nije skupljala po stolovima i uredjaima, to garantujem, 100 puta je vise imam danas u stanu i ako je stan bez zavjesa i tepiha.
Jednom sam malo ulazio u saht koji vodi sa vana do KK, ali odozdo, vjerujte ne bih se penjao po tom vjetru koji struji odozgo ni za koje pare.
A sahtovi su se cistili samo sa vanjske strane od lisca i ostalog u jesen i proljece.
[smly_c040smly.gif]
User avatar
FirewireHR
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 5785
Joined: 29 Mar 2008, 15:43

Re: Priča iz 80-ih službujućega u TOC-u(Tehn. Operativni Cen

Postby relay station on 15 Feb 2013, 23:01

ostaju dakle idalje nepoznanice oni otvoru u stropu galerija,smjer protezanja,veličina i dužina?
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

PreviousNext

Return to Nekad bilo sada se spominjalo

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest