Nesto malo o Zeljavi.

Iskustva i priče iz perioda kada je Željava bila u funkciji.

Re: Nesto malo o Zeljavi.

Postby LupusREBEL on 11 Dec 2008, 17:16

Firewall wrote:...i naravno...morao je biti crveni.. [smlych.gif]


JNA stojadini su bili obavezno bijeli!
LupusREBEL
 

Re: Nesto malo o Zeljavi.

Postby kontejner on 11 Dec 2008, 19:47

Skoro sve je bilo SMB sto se koristilo na povrsini , osim namjerno drecavih stvari - vartogasna oprema ,vozila i oprema koja mora biti lako uocljiva.

Laslo je cuvao primjerak naredjenja za neku vjezbu kao dokaz vojne gluposti.

Radilo se o oznacavanju crveni- plavi "bojom koja je otpornana vremenske uvjete(vlaga,kisa) a da se poslije moze odstraniti vodom" :urnebes:
User avatar
kontejner
Aktivni forumaš
Aktivni forumaš
 
Posts: 254
Joined: 07 Dec 2008, 10:20

Re: Nesto malo o Zeljavi.

Postby LupusREBEL on 11 Dec 2008, 20:10

Vjeruj mi za stojadine, ili kak su ih zvali "kec"!
LupusREBEL
 

Re: Nesto malo o Zeljavi.

Postby kontejner on 11 Dec 2008, 21:18

LupusREBEL wrote:Vjeruj mi za stojadine, ili kak su ih zvali "kec"!


Znam, letio sam s jednim iz Sarajeva za Bihac .Doslovno. U Antonovu [egyptian]
User avatar
kontejner
Aktivni forumaš
Aktivni forumaš
 
Posts: 254
Joined: 07 Dec 2008, 10:20

Re: Nesto malo o Zeljavi.

Postby kontejner on 12 Dec 2008, 21:12

Tipican radni dan na Zeljavi i zadaci kad nesto radis :zubo:

Ustajanje , spremanje , oblacenje, istrcavanje pred zgradu , cekanje pet minuta da prodje vrijeme za fiskulturu [luda2] , probudi se dezurni oficir, poredamo se za dorucak i obavimo prozivku , dnevna zapovjed( tra la la ...... prema planu i programu obuke, stalno isto) dorucak . autobus ili dajc za rupu.Ovisi o vremenu polaska i broju ljudi.
Oruzje i oprema ostaju u ceti.

Iskrcavanje na trianglu ,upad na dvojku, jedan pokupi usput propusnice i preda , pa u dva reda do zvijezde.Dezurni obicno ostanu u galeriji ako idemo dovoljno rano za smjenu,mehanicari i kafedjija skrecu u ucionicu,fotografi u svoju buksu, mi kod kontejneraca. Zna se desiti da se rasprsimo odma u galeriji ako se vec nesto radi oko aviona.

Obicno se nakon pozdrava sjedne nekud, nema nikakve zurbe. Ili skuhamo kavu ili odemo po nju kod kafedjije, zapali se cigareta, dvije.

Dotle dodju i vodnici koji srcu kavu u ucionici , Novakovic izlozi sto ce se raditi , idemo do kontejnera.Tamo u spremistu uzimamo prazna kolica za transport, izguramo ih u galeriju, do aviona sa kojeg treba skinuti kontejner.Pricvrscen je fiksno i ne moze se odbaciti kao bak.

Traba nesto alata.- klijesta , kljuc za matice na klinovima , krizni srafciger.Vijke je vec skidalo sto generacija vojnika , pa su obicno bili izlizani , a i srafcigeri. Poklopci koji se skidaju radi pregleda i odrzavanja, naprimjer onaj na repu od SARP kasete imaju bravice pa nisu problem.Ovi sa kriznim sarafima su prava muka, treba ponekad svom tezinom naleci da srafciger ne isklizne.

Poslije skidanja poklopaca , dostupni su poprecni klinovi koji prolaze kroz usice na kontejneru i klinove na avionu.


U dvije rupe na trupu aviona ubaceni su klinovi koji imaju konusni dosjed i krunastu maticu za pritezanje, tako da su cvrsto stegnuti. Na donjem kraju tog okomitog klina je provrt za poprecni klin.

Sve matice imaju rupe za provlacenje zice koja se zatim plete i provlaci kroz usice na trupu tako da zica zateze maticu.

Na taj nacin su osigurane sve matice i vijci na avionu od odvrtanja , pravi poslic kad imas poklopac sa trideset sarafa da se sve oplete.Od jednog do drugog, pazeci da uvijek zateze jedan drugog.

Prije vadjenja klinova , uguramo kolica pod kontejner, hidraulikom se blago podigne dok otpuste klinovi .
Zatim se vade, ponekad treba cekic .

Kontejner se malo spusti pomocu ventila na kolicima , ostali je jos odvojiti FIŠKU.

To je ruski naziv za visepolni konektor , pojednostavljeno steker za kontejner. Napajanje , signalizacija, upravljanje kamerama,itd.

Kontrola ploca sa prekidacima je smjestena u kabini.

Taj se konektor kod L14i koristi za kontejnere, na L14 za top.

Velika verzija klasicnog prikljucka sa hrpe kojekakve vojne opreme, ima holender maticu koja se zateze rukom, prokleto fini navoj a nema mjesta, svakih pol kruga vuces fisku da kontakti malo izidju ,pa malo maticu odvrnes. Naravno, i ona je osigurana zicom.

Kad se to iscupa, spusti se kontejner do kraja i izvuce ispod aviona. Ako se ne stavlje drugi, vade se i klinovi iz trupa, koliko se sjecam dolaze nekakvi poklopci na rupe.

Odvucemo to do naseg spremista , dizalicom ga premjestimo da ne smeta ako se nece koristiti, i to bi bilo to.

Kavica, cigareta, radi sto oces, nema zurbe.

Postavljane je obicno teze, okomiti klinovi se obicno malo zakrenu kod pritezanja pa rupe nisu u osi , ili ne pase visina ili nagib, zna bas biti davez.



Tesko se prisjetiti svega sto smo radili, velim da je to ko dnevnik prakse, ako odma ne zapises, problem .


Tak da neznam kaj da pisem, recimo letenje po danu, po noci ,sa snimanjem , LORAP ,vjezba
gadjanja sa CAB250 , UB16, Kak izgleda na probi motora, tankanje goriva, montaza guma ,prelet za BL, jednom sam bio i u Sarajevu(pola sata [neee] )

Ako je bilo nesto o tome vec, recite da ne pisem, nisam toliko od skole.
Jos cu nauciti tipkati :urnebes:
User avatar
kontejner
Aktivni forumaš
Aktivni forumaš
 
Posts: 254
Joined: 07 Dec 2008, 10:20

Re: Nesto malo o Zeljavi.

Postby relay station on 12 Dec 2008, 21:34

ma ne samo pisi..odlicno vidim ostalo je to tebi dosta u sjecnaju..e sad pitanja..:
kazeš kavica-cigareta?cigareta gdje se skrivalo tj gdje se sve pusilo(znaci puslilu su svi unatoc zabranama)?
priprema aviona za let?moze malo opis dal se i šta radilo u galeriju D sta vani?
dali ste vi išli i u kabinu tj dali ste imali sta radit u pilotskoj kabini mislim sluzbeno?-neslubeno kad nema nikoga skaci kud hoceš
tankiranje obavezno iskljucivo vani ili si imao prilike prisustvovat tome u galeriji?
dali su zvucnici u galeriji bili kad u funkciji?
galerija D je totalno drugacija vidi se da je rađena kao neki izgleda dodatak osnovnom projektu-dali mozda znaš funkciju onih cijevi polozenih uzduž galerije u visini cca 2m od poda?
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

Re: Nesto malo o Zeljavi.

Postby kontejner on 12 Dec 2008, 22:43

Kavica-cigareta bez problema u ucionici, ili u kontejnerskom.Mislim da nije bilo problema ni i jednoj od prostorija predvidjenih za boravak , kancelarija itd .Zna se da Rupa ima odlicnu ventilaciju :zubo:

1972 je tamo bio jedan moj poznanik,par dana u preletu , oduzimali su upaljace na ulazu , tako da je i mene iznenadilo kad sam stigao .
Pepeljare su bile original vojne [luda2] , baketitni poklopci raketa , imaju udubljene u sredini i utore za otsrafljivanje u koji taman pase cigareta.
Mogu ti reci da sam vidio prije gotovo iste takve prave pepeljare,plasticne i metalne, pa mi nije bilo jasno zasto ove po obodu imaju navoj, ko da se srafe u rupu u stolu.
A ispalo da je to "pepeljara vojna"

U kabinu vojnicima nije bilo dopusteno ulaziti, cak najstroze zabranjeno ali normalno da sam bio, to svi zele.
Avion je bio u galeriji pod naponom sa pretvaraca ,Laslo je mijenjao neki instrument , tako da je kresnuo osvjetljenje instrumenata.Ona zelena ne izgleda bas dobro ovak,ali ne reflektira svjetlo a rasvjeta je crvena tako da je vrlo jasno i ne smeta, ne stvara odbljesak.

Bila su dvije nesrece tokom rada rupe , pa je sjesti u avion bilo prilicno riskantno.

Ima nesto opcinjavajuca u avionima, uvuku ti se pod kozu, uzivao sam u tehnickom detaljima, snazi, zvuku koji proizvode .

ALi zapamtio sam Laslov savjet kad mi je rekao da sjednem u kabinu dok je on tu i da se ne uvlacim sam.

Sve za sto je ovaj stroj konstruiran i namjenjen je ubijanje.Svaki detalj je prilagodjen tome i to mu je jedina stvarna namjena.

Na letenju je jednom izbila ozbiljna svadja izmedju jednog pilota i mehanicara , gotovo da su sake radile.
Mehanicar pomaze pilotu da udje i prikopca pojaseve i opremu, zapusti motor , provjeri rad i prije zatvaranja kabine vadi osigurace sjedista .U tom trenutku pilot MORA drzati obje ruke na obodu kabine da se vide, a ne prckati po prekidacima, palici , zatezati pojaseve ili namjestati se u sjedistu , i kad ga je mehos upozorio , poceo ga je vrijedjati. Dakle sjediste se armira neposredno prije zatvaranja kabine i prvo osigurava nakon otvaranja .

To se desilo nedugo nakon slucajnog odbacivanja poklopca kabine na jednom avionu , inace Rusi zahtijevaju taj postupak radi sigurnosti.Ako sjediste krene, ne ubije obojicu.


Mislim da zvucnici nisu radili nikad, a cijevi se jednostavno ne sjecam :confused0006 , gdje su bile, na strani povisenja duz zida ili na strani ulaza u zvijezdu?
User avatar
kontejner
Aktivni forumaš
Aktivni forumaš
 
Posts: 254
Joined: 07 Dec 2008, 10:20

Re: Nesto malo o Zeljavi.

Postby FirewireHR on 13 Dec 2008, 12:58

kontejner wrote:Sve matice imaju rupe za provlacenje zice koja se zatim plete i provlaci kroz usice na trupu tako da zica zateze maticu.

To biće ovako nešto.
Image

Aviovijci sa rupicama:
http://www.aircraftspruce.com/menus/ha/bolts.html
Image


kontejner wrote:Tesko se prisjetiti svega sto smo radili, velim da je to ko dnevnik prakse, ako odma ne zapises, problem .

Razina detalja kojih se sjećaš je više nego velika.

Dali se sjećaš kojom bojom su bili ofarbani zidovi/podovi po galerijama?
Imaš npr. ovdje selektor boja:
http://www.colorspire.com/color/wheel/
...pa kad naštimaš samo daš HEX broj boje,
Image

Koliko se da vidjeti po slikama i snimkama ispada da bi zidovi bili otprilike #90DEC1, pod #DED190 samo kod slika su uvijek odstupanja moguća...a imamo i jednu informaciju da su zidovi bili srebrnaste boje. :a015
[smly_c040smly.gif]
User avatar
FirewireHR
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 5785
Joined: 29 Mar 2008, 15:43

Re: Nesto malo o Zeljavi.

Postby kontejner on 13 Dec 2008, 16:49

nesrece tokom rada rupe


Ne dok sam ja bio , nego od otvaranja do miniranja rupe .i Cuo sam od covjeka koji je mene pozvao da sjednem unutra, tako da ne vjerujem da imao razloga da me plasi pricama.

Jedan se ispucao u galeriji, jedan u usjeku, crvene rucice mame da ih potegnes i ::bye :archange :ange

U LAP je poginuo vodnik nesto rije nego sam ja stigao , opalio top, rasturio prednju nogu stajnog trapa i geler direkt u srce.

Staticki elektricitet, problemi sa vodovima uzemljena , kontakti prekidaca, nepaznja ili neznanje,





Vjerojatno ste vec ovo vidjeli, ali mala nepaznja je dovoljna za sranje.

http://www.fodnews.com/jetengine.avi

Pustali su nam slicno na obuci , sa F-86D ,a on ne daje drugu sansu .Taj je pojeo vise mehanicara nego neprijatelja.


Pod mi je malo prezut, ali to je stvar monitora vjerojatno, zute linije su bile u vecem kontrastu od poda , mozda slonova kost.

Zidovi, stvarno nemam pojma , mozda ko pozadina na ovom forumu.

Kazu da su snovi crno bijeli, ja izgleda pamtim-crno bijelo.
User avatar
kontejner
Aktivni forumaš
Aktivni forumaš
 
Posts: 254
Joined: 07 Dec 2008, 10:20

Re: Nesto malo o Zeljavi.

Postby kontejner on 13 Dec 2008, 18:56

Katapultirao.



Zasto osiguraci sjedista nisu bili unutra , nezna se , mozda samoubojstvo, mozda previd pa nisu stavljeni nakon slijetanja, ili ih maknuo da vrpca ne smeta dok sjedi.

Kod radova u parci kad se vadi sjediste obavezno su prvo vadjeni piropatroni , Jurić je najcesce

bio zaduzen za to.

Jednom je Seme otisao na probu kocnica sa osiguracima , samo krug po stajankama i PSS bez
uzlijetanja a mehanicari trcali za njim.

Poslije se samo smijao, nije kaze lud da se katapultira na zemlji , radije iskace pjesice.

I akumulator je zaj... ruknes ga u leziste a sad vjeruj da su svi prekidaci i osiguraci u kabini iskljuceni i da nista nije u kvaru.

A bilo je mehanicara koji su primljeni kao civili sa ugovorom o radu u OS, jednom nisu davali da pridje avionu. Uspio je slucajno odbaciti poklopac kabine ,ima rucica za odbacivanje bez katapultiranja koja otvori brave , a kad je otvorena kabina poklopac pada na stajanku. Nemozes staviti sa drugog aviona , sve su gotovo unikati sa specijalnom ruskom procedurom lijepljenja sto je samo Zmaj rjesavao.

Prebacio je neke prekidace u kabini i tako ostavio , nije valjda bio siguran u kojem polozaju su bili,

srecom isao drugi pogledati prije stavljanja akumulatora.


Pa je namijestio pokazivac goriva PRIJE tankanja, namjesti se na kolicinu koja je utocena pa broji prema dolje. Kad se pilot vratio sa obavezno rezervom od 400 litara, crko je prije stajanke.
E , onda je bilo veselo, sto mu je radio Jaslar, a poslije Gajic, nismo saznali ali recimo da su nakon tog dogadjaja tri dana svi suteci radili i gledali u pod.


Za finale ulovio ga je Gajic kako se vjesa za pito cijev, da je nosio oruzje pala bi glava .
Poceo i zavrsio karijeru kao vodnik .Najuren je da ne ubije sebe ili nekog drugog.

Kad si jedan takav sjedne u avion, nije cudno da ostavi fleku na svodu galerije.
User avatar
kontejner
Aktivni forumaš
Aktivni forumaš
 
Posts: 254
Joined: 07 Dec 2008, 10:20

Re: Nesto malo o Zeljavi.

Postby FirewireHR on 14 Dec 2008, 12:33

kontejner wrote:Vjerojatno ste vec ovo vidjeli, ali mala nepaznja je dovoljna za sranje.

http://www.fodnews.com/jetengine.avi

Tipa je ovdje spasila kaciga koja mu se istrgla sa glave (pri uletu) i zablokirala motor.
...ima tu na forumu negdje opširnija verzija toga videa...evo našao video:
[smly_c040smly.gif]
User avatar
FirewireHR
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 5785
Joined: 29 Mar 2008, 15:43

Re: Nesto malo o Zeljavi.

Postby relay station on 14 Dec 2008, 13:23

malo mi ova procedura sa ariranjem sjedista i zajednickim radom pilot-mehanicar pri tom postupku nije jasna..naime imao sam prilike bit tj gledat tu istu proceduru kod pc-9 zrakopova..tamo se vecinom pilot sam veže namjesta..a sad taj dio oko armiranja..koliko sam vidio a stajo sam na 2-3m od aviona..pilot neposredno pred pocetak taxiranja vadi osigurač(sam to obavlja)i dikne osigurac u vis i pokaze ga mehanicaru..kao dokaz da je obavio armiranje,,i stavi ga u za to previđeno mjesto(mislim da je obot kabine iznad glave negdje)
e sad kod miga je ocigledno malo drugacije..posto je puno veca uloga mehanicara pri pomoci pilotu da se zaveze.e sad stajao sam i kod miga progodom tih radnji ali nisam uopce obracao paznju na interakciju pilot-meh.
dakle pilit ulazi uskace u svoju stolicu,odmah zatim stepenicama se penje mehanicar i pomaze mu da se pokopca i zategne te pojaseve sta vec je.e dalje mi je nejasno sta ide dalje??
(mislim na mehanicara sta on radi?(dal on ima kakvu dalje ulogu)
za polita jasna stvar da prikljucuje masku stavlja ju.pali stanicu još neke aparature.trazi tlak u milibarima od tornja,podešava vidinomjer itd
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

Re: Nesto malo o Zeljavi.

Postby kontejner on 14 Dec 2008, 18:56

Mehanicar je uvijek prisutan kod provjere instrumenata i uredjaja prije polijetanja. Nakon sjedanja u kabinu mehanicar pilotu asistira u vezanju pojaseva sjedista, cak bi prije prema pilotu trebao prilagoditi veze i sjediste.Onda pilot pocinje proceduru provjere polozaja prekidaca , provjerava kratkotrajnim ukljucivanjem akumulator i daje znak za prikljucenje aerodromskog izvora napona.Mehanicar to prenosi vojsci i tu mi ustekamo APU .Prije toga pilot prebaci prekidace i autom osigurace u odgovarajuci polozaj .Akumulator avionski-aerodromski ukljucen , agregati pokretanja- ukljucen, PP oprema ukljucen ,konus ukljucen, rucica gasa na stop, generator i pretvarac i radio ukljuceni , radna pumpa ukljucena. Naradjuje mehanicaru da se svi sklone iz opasne zone i ceka potvrdu mehanicara .Prebacuje rucicu gasa u polozaj mali gas i zapusta motor pritiskom na "pokretanje na zemlji".

Cijelo vrijeme se prati porast broja okretaja, pritiska ulja i temperature iza turbine.Automatika dovodi motor u okretaje malog gasa.

Ako je sve u redu ukljicuje generator izmjenicne struje i daje komandu mehanicaru a on vojsci da istekaju zemaljsko napajanje.Poslije prekida napajanja sa zemlje prati ukljucenje avionskih generatora istosmjerne i izmjenicne struje , ukljicuje pumpe prve i trece grupe rezervara , i jos hrpu toga,pa prelazi na provjeru rada motora i avionskih uredjaja.To je jos veca procedura,uglavnom mehanicar je cijelo vrijeme na ljestvama .Kad je sve u redu , daje znak mehanicaru za zatvaranje poklopca kabine .

Sad mehanicar vadi osigurace krova kabine i sjedista , pokazuje ih pilotu , oslobadja sipku koja drzi krov kabine i spusta kabinu. Mehanicar vrpcu sa osiguracima uzima sa sobom.

Nemogu se sjetiti tocno ali mi se cini da kod preleta na drugi aerodrom osiguraci ostaju kod pilota.

Rekao bi Jaslar da nisam pratio :urnebes:


Pilot zabravljuje i hermetizira kabinu, mahne mehanicarima da skinu mrezice sa dodatnih usisnika i maknu podmetace.
Cijela procedura je znatno veca, prekidaca i provjera svega i svacega.

Samo je u slucaju polijetanja dezurne pare sve maksimalno skraceno , samo osnovne provjere i po gasu .

Nakon leta pilot obavezno izvjestava o max temperaturi ispuha i , max broju okretaja i razlici okretaja RNP-RVP rotora motora.To mehanicar upisuje u papire.

E,da , nakon zapustanja motora kod provjere rada neko zavuce glavu u leziste desnog kotaca i na manometu ocita vrijednost pritiska u hidraulici .Mislim da mora biti preko 180 bar.

Glava ti je pet centimetara od mlaznog motora ,nema sanse da cujes sam sebe da vristis svom snagom, od vibracija bubrezi poskakuju.Koji osjecaj [egyptian] .


Ovo sve je razlog zasto prdalice i komarce tipa galeb- jastreb duze vojnici , a konkretne zvjeri profesionalci, koji bi TREBALI :confused0006 znati sto rade

Nemoj da cujem na vijestima da je neko drpio avion , nije dosta startati , treba znati i letjeti .
Slijetanje nije problem, svi dosad su sletjeli ovako ili onako :urnebes:
User avatar
kontejner
Aktivni forumaš
Aktivni forumaš
 
Posts: 254
Joined: 07 Dec 2008, 10:20

Re: Nesto malo o Zeljavi.

Postby relay station on 14 Dec 2008, 23:56

nevjerojatno..ti si garant spavao na satu..bas se pitam dali je ovaj vaš spavac znao to onda,a kamoli nakon 20ak godina..taj nije znao u kojoj je eskadrili,prespavo vojni rok...koji nivo sjecanja,za svaku pohvalu.vidil razlike su od aviona do aviona kod pilatusa i pilot vadi osigurac sjedala,i ostaju kod njega..a sta se tice same provjere na zemlji..gledo ja f/a-18 na cerklju..pilot je barem pola sata dosao ranije u kabinu..jer je start up procedura tj check lista malo poduza,opcenito kod zapadnjih aviona je duza procedura sa start up.zato je i procedura za dež paru tj minimalno vrijeme kod istocnih aviona dosta krace.vidim ti mogao pokrenut avioon bez problema..no iz price pilota na migu poljetanje nije neki problem,kao sto je sletanje..ali bogami i samo letenje traži stvarno max koncentracijiu zbog brzine a i dosta teskog rada pilota u migu,posto u mig-21 klavnu ulogu je igrala karta+sat stoperica..a doslovno su piloti morali napamet naucit cijeli let..nije odma bilo hud,gps i ostala pomagala..no na zeljavi je bilo slucajeva da su piloti shebali avion doslovno kod taxiraja...vjerojatno znaš o kom govorim.
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

Re: Nesto malo o Zeljavi.

Postby Riker on 15 Dec 2008, 00:48

Ufff ovo je fantastično, kad čitam ove tekstove kao da pričaš dojmove od pred godinu dana...


E jednu stvar sam pitao al nikako dobit točan odgovor, a u biti ni nije moguće dobit skroz točan odgovor sa obzirom da je Želja radila 30ak godina...

Ali u tvoje vrijeme, ako se sjećaš otprilike, koliko je bilo letova na dan ili na tjedan?


Kao da je negdje netko napisao da je bilo i do 5 letova dnevno al meni se to čini suludo.


Nastavi sa pričama :super :garde
Od izvora 2 putića
User avatar
Riker
Elitni forumaš
Elitni forumaš
 
Posts: 754
Joined: 27 Jun 2008, 14:40
Location: Istria

PreviousNext

Return to Nekad bilo sada se spominjalo

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest