Obaranje helikoptera EU iznad N. Marofa i slicni dogadjaji

Detalji o ovome objektu tokom ratnoga perioda.

Re: Obaranje helikoptera EU iznad N. Marofa i slicni dogadjaji

Postby admin2 on 03 Apr 2008, 16:34

Firewall wrote:
Zrakoplov IR655 kasnio je 30 min + 30 min razlike u vremenskoj zoni zato je gledajući raspored vidio da neće iznad broda biti zrakoplova u slijedećih sat vremena


Kašnjenje nije izlika ili pretpostavka za donošenje ovakve važne odluke. Takve stvari se riješavaju prijavom preko kontrole leta.
admin2
 

Re: Obaranje helikoptera EU iznad N. Marofa i slicni dogadjaji

Postby admin2 on 03 Apr 2008, 16:35

Firewall wrote:
kako je došlo da zamjene vojnog moda sa civilnim modom 3. Kasnije se saznaje da je u vrijeme polijetanja putničkog zrakoplova na pisti bio i vojni F-14. Čini se da, iako je Anderson označio na zaslonu let 655 dok je uzlijetao ostavio ga je označenog gotovo 90 sek. Iako se strelica pomiče prema Vincennesu, sustav i dalje očitava IFF signale sa zračne luke u B.Abbasu. To je ljudska pogreška uzrokovana lošom konstrukcijom na ratnom brodu. Ostavio je strelicu (tracker)na zaslonu na zračnoj luci B.Abbas. Tu dolazi do raspleta što se ustvari točno dogodilo. Primio je mod 2 Identifikaciju iranskog lovca F-14 koji se spremao na uzlijetanje nakon putničkog zrakoplova.


Tipična greška operatera u sprezi sa bugom u softwareu tehnike. Pilot je po polijetanju-pojavljivanju vojnog koda koji je pripadao iranskom F-14 zahvatio dotični cilj ručnim trackerom, no kako je cilj ubrzo nestao software trackera nije odmah obrisao strelicu-markicu nego ju je nakon nekog vremena automatski perbacio na najbliži cilj (ili je to ručno odradio operater) te je na taj način osudio dotični civilni let na krivu identifikaciju.
admin2
 

Re: Obaranje helikoptera EU iznad N. Marofa i slicni dogadjaji

Postby admin2 on 03 Apr 2008, 16:35

Firewall wrote:
No brod je odaslao 7 signala upita na vojnoj frekvenciji koju let 655 nije mogao primati. Zrakoplov nije imao radio koji je bio podešen ili bi mogao primati vojnu frekvenciju.


Sasvim logično da civilni zrakoplov ne može primati poruke na isključivo vojnim frekvencijama, no vojni sektor bi morao primati poruke na svim civilnim frekvencijama.
admin2
 

Re: Obaranje helikoptera EU iznad N. Marofa i slicni dogadjaji

Postby admin2 on 03 Apr 2008, 16:35

Firewall wrote:
Vincinnes odašilje samo 3 upozorenja na civilnoj frekvenciji, no nisu rekli koga točno pokušavaju kontaktirati. Također podaci o upitu po brzini su nekompatibilni sa mjerenjima u civilnom zrakoplovu. Zračna brzina IAS mogla bi biti 50 čvorova sporija od 350 čvorova brzine na zemlji koju su citirali na Vincennesu. Ako to čuje pilot leta 655, oni neće znati kome se obračaju. Sigurno će pomisliti da se ne radi o njegovom zrakoplovu. Pomisliti će da se možda obračaju nekom drugom iranskom zrakoplovu npr P-3.


Naravno da se civilni zrakoplov nije javio na dotično pozivanje jer po proceduri morao se izgovoriti pozivni znak zrakoplova (u ovom slučaju IR655 ili Squawk kod u ovom slučaju 6760), inače ispada kao da u velikoj gužvi vikneš HEJ! i očekuješ da će ti se se okrenuti prava osoba. Normalno je da je pilot ignorirao ovakvu komunikaciju jer nije ni mogao prepostaviti da se odnosi na njega. Pogotovo jer je bio uvjeren da leti posve ispravno i na pravom koridoru.

Tijekom čitavog leta IR655 odašilje squaqk, jedinstvenu oznaku koja govori o kakvom se letu radi. Da je Vincennes zazvao taj znak-broj, Kapetan zrakoplova Rezaian odmah bi znao dase obraćaju njemu.


...No američka mornarica ne zahtijeva od svojih operatera da koriste taj znak (squawk i pozivni znak) kada razgovraju sa civilnim zrakoplovom.


Definitivnio jedna od najvećih gluposti, i bilo bi smješno da nije tužno. :cry:
admin2
 

Re: Obaranje helikoptera EU iznad N. Marofa i slicni dogadjaji

Postby admin2 on 03 Apr 2008, 16:35

Firewall wrote:I definitivno jedan od najvećih propusta i neodgovarajućoj obuci i pripremljenosti posade:


Presudni faktor u odluci da se otvori vatra su izvještaji o spuštanju zrakoplova prema brodu što je izgledalo kao napad. No pokazalo se na temelju elektronskih podataka broda iz uređaja sličnog crnoj kutiji da zrakoplov nikad nije započeo spuštanje. Nego se zapravo cijelo vrijeme penjao. Psihijatrijsko vještačenje govori dase radi o sindromu "ostvarenje scenarija". Odnosno ako ste uvjereni da će se nešto dogoditi, iako vam podaci govore suprotno, vi vjerujete da se to nešto događa. Da su tog dana provjerili monitore vidjeli bi da let 655 nije bio u poziciji za klasični napad, već se postupno penjao na veću visinu. Poručnik Lustig vjeruje procjeni svoje posade, a kapetan Rogers vjeruje por. Lustigu, te je smatrao da zrakoplov na udaljenosti od 16km i koji povećava brzinu i smanjuje visinu predstavlja prijetnju.
admin2
 

Re: Obaranje helikoptera EU iznad N. Marofa i slicni dogadjaji

Postby admin2 on 03 Apr 2008, 16:36

Firewall wrote:
Iran mora snositi dio svoje odgovornosti zbog izvrgavanja opasnosti jednog od svojih civilnih putničkih zrakoplova koji je letio u blizini ratnog djelovanja.


Ta tvrdnja djelomično stoji jer nije mi jasno što je civilni zrakoplov radio u zoni aktivnih borbenih i ratnih opearcija. Kontrola leta moraa je preusmjeriti takav zrakoplov na alternativne koridore, ili odgoditi odnosno trajno suspendirati letove u tom smjeru.
admin2
 

Re: Obaranje helikoptera EU iznad N. Marofa i slicni dogadjaji

Postby admin2 on 03 Apr 2008, 16:36

Firewall wrote:
Rogers moli kap. McKennu, svog zapovjednika za dopuštenje da skrene na sjever i bude potpora. Ali McKenna je samo izdao dopuštenje da pošalje izvidnički helikopter ali kap. MK se kasnije iznenadio kada je otkrio dase Vincennes okrenuo i približio Montgomeryu. Naređuje mu da tamo ostavi helikopter i odmah se vrati nazad


Tu se vidi početak cijele pogreške i glavni krivac koji je izazvao nevolju, a završetak iz ovog djela teksta.

Vincennes se za vrijeme konflikta nalazio 4 km unutar iranskih teritorijalnih voda. Natjeravajući topovnjače natrag u područje Irana, Rogers je nehotice usmjerio brod ravno na zračni put Iran Air-a 655. Da Rogers nije naganjao iranske topovnjače nebi bilo obaranja zrakoplova IR655.
admin2
 

Re: Obaranje helikoptera EU iznad N. Marofa i slicni dogadjaji

Postby admin2 on 03 Apr 2008, 16:36

relay station wrote:inace u ovom dokumentarcu taj let je oznacen sa kodom IR inace to je IATA kod i ajmo to tako nazvat to je onako pojednostavljeno goverc to je oznaka za raju tj za putnike jer ju koriste putnicke agencije pri oznacavanju letova,tako pise na karti kad se kupi u poslovnici...no u pravom zrakoplovstvu koriste se ICAO oznake a ona je za tu komapaniju IRA.to se koristi u svim relevantnim djelatnostima u vezi tog leta pocevsi od popunjavanja flight plana pa nadalje
admin2
 

Re: Obaranje helikoptera EU iznad N. Marofa i slicni dogadjaji

Postby admin2 on 18 Jun 2008, 12:03

Firewall wrote:Još jedan mali prilog u svezi obaranja helikoptera EU ali i cjelokupne klime u tadašnjoj ex YU a pogotovo zračnom prostoru:

http://www.ilustrovana.com/2003/2314/1.htm

U utorak, 20. maja, rimski sud je proglasio krivim majora Emira Šišića, pilota Ratnog vazduhoplovstva nekadašnje JNA. po optužnici za veoma ozbiljna krivična dela kao što su "saučesništvo u pokolju" ili "saučesništvo u izazivanju avionske nesreće", ali i za "uništavanje imovine Evropske zajednice"… Osuđen je da – ostatak života provede u zatvoru.

Uprkos tome što je reč o prvostepenoj presudi na koju će žalbe uložiti i tužilac i odbrana, ovako drakonska kazna je bila iznenađenje za sve, a posebno za italijanskog branioca advokata Frančeska Falva i ekspertski tim koji je u Beogradu pripremio odbranu našeg pilota na više od dve hiljade stranica teksta i dokumenata. Jer, sud je prihvatio u najmanju ruku sumnjive dokaze iz istrage koje mu je dostavilo hrvatsko pravosuđe, a odbio da razmatra mnoge argumente koji ukazuju na eventualnu nevinost majora Šišića. Odbijen je i poziv na takozvanu komandnu odgovornost, na kojoj su, inače, građene mnoge optužnice protiv "gostiju" pritvorske jedinice u Ševeningenu?!

Bilo bi krajnje neukusno u ovakvoj situaciji podsećati sud na oslobađajuću presudu izrečenu pilotu američkog borbenog aviona koji je, ne tako davno, iz čiste obesti iskidao užad žičare u jednom zimskom turističkom centru ubivši dvadesetak turista. Ali, da se zna.

Delo za koje je osuđen pilot našeg ratnog vazduhoplovstva bi se moglo opisati u nekoliko rečenica. Naime, na Božić, 7. januara 1992. godine, on je iznad brda Košljak, nedaleko od Varaždina, oborio helikopter čija je posada odbila da napusti zonu zabranjenog leta. Helikopter je pripadao posmatračkoj misiji Evropske zajednice, a u njemu su bili pilot Francuz i četvorica posmatrača, inače italijanskih državljana.


Vreme sreće i spokoja: sa ćerkama Adom i Irenom
Uviđaj su obavili istražitelji iz Hrvatske, a Županijski sud u Varaždinu je 1993. godine, u odsustvu, osudio majora Emira Šišića skupa sa njegovim starešinom Dobrivojem Opačićem na po dvadeset godina zatvora za krivično delo zločina protiv čovečnosti i povrede međunarodnog prava. Bilo je to vreme kada su se u Hrvatskoj podizale optužnice i sudilo svakom ko je bio na suprotnoj strani, a ta suđenja su bile zapravo marketinške predstave namenjene uglavnom domaćoj, ali i svetskoj javnosti. O tome najbolje svedoči podatak da osuđeni major Emir Šišić nikada nije dobio presudu, pa za nju nije ni znao sve do trenutka kada je 9. maja 2001. godine uhapšen na mađarsko-jugoslovenskoj granici na osnovu međunarodne poternice raspisane upravo zbog te presude!

Odluka mađarskog pravosuđa da ne udovolji zahtevu za izručenje uhapšenog pilota Hrvatskoj, protumačena je u prvi mah kao dobar znak, kao svojevrsni ustupak novoj demokratskoj vlasti u Beogradu i posredno priznanje da u ratu koji je rasturio bivšu Jugoslaviju niko nije bio sasvim dobar ili sasvim loš. Ali, ispostavilo se da je presuda rimskog suda neuporedivo stroža od one varaždinske, što može, ali i ne mora da bude posledica političkih pritisaka i udovoljenja željama domaćeg javnog mnjenja. Ali, ne bi se smela isključiti primedba dr Svetislava Ristića, beogradskog advokata koji je pravni savetnik porodice Šišić, da je prevodilac na suđenju bila izvesna gospođa, inače državljanka Republike Hrvatske, u čije prevodilačko umeće ne sumnja, ali tvrdi da ne poznaje ni pravnu niti vazduhoplovnu terminologiju, što je kod sudija moglo stvoriti pogrešan utisak o Emirovoj eventualnoj krivici ili nevinosti.

Neočekivano stroga prvostepena presuda je samo nastavak neugodnosti koje prate zlosređnog Emira: od činjenice da pred italijanskim sudom može da ga zastupa samo italijanski advokat, preko podatka da su troškovi odbrane astronomski, do saznanja da naši državni organi ne pokazuju previše želje da pomognu u utvrđivanju istine o nevinosti ili eventualnoj krivici jednog pripadnika svojih oružanih snaga.


Vesna Šišić, Emirova supruga: "Moj muž nikada ne bi počinio zločin kakav mu pripisuju"
Po rečima Vesne Šišić, Emirove supruge, samo je blagodareći ličnim naporima Gorana Svilanovića, ministra inostranih poslova, Borisa Tadića, ministra vojnog i Rasima Ljajića, koji vodi resor nacionalnih manjina, obezbeđena suma od 260.000 evra namenjena odbrani njenog muža pred italijanskim sudom. Ali, to je tek kap u moru onoga što je potrebno. Jer, odbrana se ne gradi na evrima, već na dokumentima bivše JNA skrivenim u arhivu Vojske Srbije i Crne Gore koji su braniocima Emira Šišića dostupni koliko i Karli del Ponte.

Pomoć, brigu i dobru volju, koju je pokazala Vojska time što je zaposlila Vesnu u Komandi oblasti u Novom Sadu, slaba je uteha za ono što je snašlo celu porodicu.

Sve ovo dobija sasvim novu dimenziju ako se zna da će rođaci poginulih posmatrača, u slučaju bilo koje osim oslobađajuće presude, podneti državi Srbiji i Crnoj Gori odštetni zahtev koji se, za sada, procenjuje na pedesetak miliona evra u uslovima kada se budžet zajednice popunjava "na pipetu".


ZRAČNI PROSTOR

Zaista, posle slučaja "Kikaš", tadašnji komandant Petog korpusa RV i PVO general-major Bajić javno je izjavio da će zahtevati zatvaranje vazdušnog prostora iznad Slovenije i Hrvatske, ne zbog ugandskog "boinga", već zbog sve sile aviona slovenačke i hrvatske poljoprivredne avijacije koji su kao osice preletali granicu ispod radarskog dometa, odlazeći i vraćajući se iz "šopinga" po evropskim arsenalima.

Već 28. septembra 1991. godine Savezna uprava za kontrolu leta je izdala NOTAM, dokument koji se odnosi na bilo kakve probleme ili promene u određenom vazdušnom prostoru, i odaslala ga svim oblasnim kontrolama leta s kojima postoji komunikacija. Ovaj je imao oznaku klase 1 iz serije A, što mu je davalo međunarodni značaj, pa su ga istog dana pred sobom imali svi kontrolori letenja u Evropi. Ovim notamom je javljeno da je Beogradska kontrola preuzela nadležnoast Zagrebačke, kao i da je prostor iznad Jugoslavije, duž granice sa Italijom, Austrijom i Mađarskom, zatvoren za vazdušni saobraćaj. Konkretno, bila su zabranjena sva poletanja ili sletanja na teritoriji Slovenije i Hrvatske.

Odluku o zatvaranju vazdušnog prostora nadzire ratno vazduhoplovstvo borbenim avionima, što nije nikakav naš izum, već svetska praksa.

...nipodaštavanje ozbiljnog upozorenja da je vazdušni prostor na maršruti posmatračke misije EZ – zatvoren! Na put od Beograda do Zagreba preko Kapošvara (?) krenula su dva helikoptera EZ u pratnji borbenih aviona našeg ratnog vazduhoplovstva, koji su ih ispratili do mađarske granice i vratili se na aerodrom u Batajnici.

Uprkos rečenom notamu, kontrola leta iz Budimpešte je misiji EZ odobrila prelet mađarsko-jugoslovenske granice, što će reći da su ih svesno poslali u pogibeljnu neizvesnost. Ali, to nije kraj čudnih koincidencija koje nagoveštavaju najmračniju nameštaljku u ovom ratu. Jer, postoje (postojali su?) snimci koji dokazuju da je Zagrebačka kontrola, iako svesna da više nema nikakvu nadležnost i da nebo nad njima kontrolišu borbeni lovci Ratnog vazduhoplovstva, "prihvatala" dve letelice EZ i usmeravala ih ka aerodromu Pleso u Zagrebu!

Na radaru u Bihaću su se pojavile dve neidentifikovane i nenajavljene letelice. Kasnije će se javiti sumnja da ih je bilo više, odnosno da su helikopteri sa posmatračkom misijom "maskirali" svojim prisustvom prelet treće letelice, ali to nikada nije dokazano?! Iz Komande u Batajnici je potvrđeno da nikakav let u zabranjenoj zoni nije odobren i da se podignu borbeni avioni.

Umesto dva, kako je to propisano, uzleteo je samo jedan lovac mig-21, za čijim komandama je bio pilot Emir Šišić, i zaputio se brzinom od 1.000 kilometara na čas prema Varaždinu.

U međuvremenu teče čudan telefonski razgovor između Komande RV i PVO i Glavnog stožera Ministarstva obrane Hrvatske, koji ima za cilj da se dobije na vremenu i odvuče pažnja od onoga što će se uskoro dogoditi iznad brda Košljak. Dok traje ovaj razgovor, neko iz istog tog Glavnog stožera poziva pilota prvog helikoptera misije EZ i obaveštava ga: "Ušli ste u naš (?) vazdušni prostor, javite nam se za dvadeset minuta". Ovaj razgovor je, kako je to docnije utvrđeno, vodio jedan od pilota koji su prebegli iz Ratnog vazduhoplovstva JNA u hrvatske oružane snage, koji je sigurno znao da se prema helikopterima stuštio borbeni lovac presretač, ali ne opominje vođu misije da se izlaže opasnosti. Naprotiv!

Interesantno bi za sud bilo i to da pilot borbenog lovca nije mogao da uspostavi radio vezu sa helikopterima?! Zbog toga je ispalio rafal od trideset svetlećih metaka, kako bi tako pilote upozorio da su u zoni zabrane letenja, što je registrovano u kompjuteru miga-2, ali ovi ne reaguju ni na to upozorenje.

Posao vojnika je da izvrši naređenje. To je učinio i major Emir Šišić koji je posle neuspelih pokušaja da kontaktira pilote helikoptera pozvao pretpostavljene u Bihaću i pitao šta da učini, što je takođe registrovano. Odgovoreno mu je: dejstvuj po cilju.

U razmaku od 0,97 sekundi ispalio je dve rakete vazduh- vazduh M-60-R ruske proizvodnje, koje su tada prvi put korišćene u ratnim operacijama. Termički su navođene: prva ide pravo ka cilju, druga se ustremljuje prema Suncu.

Bilo je 14.07 časova kada se na nebu iznad Košljaka ukazala ogromna užarena kugla. Strahovita eksplozija je stvorila snažan vazdušni udar. Emir Šišić u tom trenutku shvata da rezervoar helikoptera i raketa vazduh-vazduh ne mogu da izazovu takvu eksploziju, toliki udar!

Drugi helikopter sa oznakama EC 663 se bezbedno spustio, a major Šišić se vratio u bazu.

Hrvatski istražni organi su zatvorili prostor dužine tri i širine jedan kilometar kako bi obavili uviđaj, ali nisu dali dozvolu predstavnicima Savezne uprave kontrole leta da tom uviđaju prisustvuju, iako je to obaveza. Tada je načinjena obimna foto- dokumentacija koja je, da je prihvaćena u Rimu, mogla da pomogne u dokazivanju Emirove nevinosti. Jer, na jednoj od fotografija se vidi da je oboren helikopter s oznakama 557, koji sigurno nije poleteo iz Beograda i koji je, možda, treća letelica koja se skrivala u radarskoj senci prve dve.


Image
admin2
 

Re: Obaranje helikoptera EU iznad N. Marofa i slicni dogadjaji

Postby treb on 10 Sep 2008, 17:20

I nedavno ga pustili jer je odslužio polovicu kazne.
Image
treb
Site Admin
Site Admin
 
Posts: 1980
Joined: 21 Apr 2008, 08:33

Re: Obaranje helikoptera EU iznad N. Marofa i slicni dogadjaji

Postby relay station on 16 Sep 2008, 12:47

drugi u dežurnoj pari bio je kapetan prve klase Radomir Smiljanic(odustao zbog tehn neispravnosti aviona)
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

Re: Obaranje helikoptera EU iznad N. Marofa i slicni dogadjaji

Postby LupusREBEL on 16 Sep 2008, 13:04

Firewall wrote:Istina, iako ima i "krivijih" od njega...


On apsulutno nije kriv ako je izvršavao zapovjed...
LupusREBEL
 

Re: Obaranje helikoptera EU iznad N. Marofa i slicni dogadjaji

Postby relay station on 16 Sep 2008, 13:30

Djadjo wrote:
relay station wrote:drugi u dežurnoj pari bio je kapetan prve klase Radomir Smiljanic(odustao zbog tehn neispravnosti aviona)



Pa jel nije Danijel Borović? mislim cuo sam to od frenda koji je s njim razgovarao.
te da su na taj dan obaranja eu helića bili i Šišić i Borojević dezurna para na trianglu






Djadjo
nije borovic krivo si povezao on je povezan sa time ali u tome da je on potvdio tj otkrio neke stvari koje su se događale tog dana na dezurnoj pari..inace koliko znam u to vrijeme nije bila dezurna para nego dežurna 3ka znaci 3 aviona spremna za start u roku max xy min
Last edited by relay station on 16 Sep 2008, 13:35, edited 1 time in total.
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

Re: Obaranje helikoptera EU iznad N. Marofa i slicni dogadjaji

Postby relay station on 16 Sep 2008, 13:36

otkrio našoj strani neke stvari u tom slucaju
bas to
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

Re: Obaranje helikoptera EU iznad N. Marofa i slicni dogadjaji

Postby relay station on 16 Sep 2008, 13:37

znaci nebi mogli ovdje govorit o dež pari nego o dežurnoj trojci
Image Ako želite posjetiti aerodrom Željava i okolicu, obratite pažnju na OVE PODATKE
User avatar
relay station
Veteran foruma
Veteran foruma
 
Posts: 3266
Joined: 20 Apr 2008, 23:43

PreviousNext

Return to Područje aerodroma Željava tokom rata u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini (1991-1995)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron