NEKI DETALJI O PODZEMNOM OBJEKTU "KLEK" I BAZI ŽELJAVA
Vidim da se pod raznim topic-ima raspravlja o više stvari koje su nedovoljno razjašnjene pa ću na jednom mjestu napisati što sam saznao pogledavši u "enciklopediju" a kome se bude dalo neka proslijedi u pripadajuće topic-e
:
1. IZLAZI ZA NUŽDU - nisu bili predviđeni kao takvi. Svi oni ventilacijski i ini otvori sa ubetoniranim metalnim stepenicama, imali su namjenu servisne prirode i ništa više.
Koliko bi vremena samo jednoj osobi trebalo da se izvuče do vrha?
Podzemni objekat bio je zamišljen i napravljen da u slučaju atomskog udara, ima autonomiju mjesec dana sa svim ljudima koji bi se u njemu zatekli. Znači, zalihe goriva, vode, hrane, itd.
U mirnodopskim uvjetima mogućnost požara koji bi spriječio izlazak na neki od postojećih izlaza bila je minimalna.
Uostalom, to je u praksi i dokazano kroz skoro 25 godina besprijekornog funkcioniranja. A svaki dan je postojala mogućnost neke havarije, ima tu vojnika koji spominju da su i danju i noću praznili velike posude u kojima se nakupljalo gorivo ispod aviona. Bilo je i udaranja aku-tegljačima u avione ( nestašnim vojnicima bilo je dosadno kada su ostali sami na dežurstvu u rupi pa su se utrkivali galerijom pokraj aviona - vikendi su bili izmišljeni za takve).
2. KOTLOVNICE - više komada
Klek je imao svoju kotlovnicu u ulazu br.3.
Auto-cisterne(civilne) dovozile su mazut do ulaza u usjek 3, a obzirom da vozači nisu smjeli ulaziti u pretpolje i dalje, onda su vojni vozači preuzimali cisternu i u rikverc vozili do mjesta za istakanje.
Ta ista kotlovnica je snabdijevala toplinom i vanjske objekte( PP, DP, Link, SUKL). Pored zgrade SUKL, nalazila se i jedna manja kotlovnica koja je bila predviđena za grijanje te zgrade.
Ta zgrada je zapravo jedina bila zidana i po projektu gradnje je išla i kotlovnica jer je SUKL bila civilna ustanova.
Svi ostali vanjski objekti bili su montažnog tipa. Stare zgrade su zapravo napravljene za potrebe boravka ljudi još kada se izgrađivao objekat i sve ostalo a kasnije su ostale u funkciji PP-a, DP itd.
Kasnije su izgrađeni noviji objekti, npr. restoran-kantina između ceste i objekata PP-vod i DP.
Kotlovnica u bazi Željava - bila je napravljena da radi na ugljen a kasnije je modernizirana za rad na mazut.
Zato ima raznih priča od ljudi koji su u određenim vremenima tamo boravili kao vojnici ili nešto drugo.
3. PANCIRNA VRATA - ulaz 4
Bilo je komentara da su različita u odnosu na ulaze 1,2 i 3.
Konstrukcijski ne bi trebalo biti razlike. Razlika je u tome da taj ulaz nema pretpolje koje prima dinamički udar već se galerija nastavlja u desno.
Pancirna vrata su smještena duboko u galeriji, gotovo 500 metara od usjeka a dotle bi snaga udarnog vala nešto oslabila.
4. POKRETANJE AVIONA U PRETPOLJU
Nije se radilo jer bi bila prevelika količina plinova a u početku je bio i problem sa nepovratnim ventilima na pancirnim vratima( oni krugovi za koje se mnogi čude čemu su trebali služiti)-
Dakle, ti ventili nisu u početku radili kako je to netko zamislio i više nikada se na tome nije radilo.
Kada su bile vježbe, pokretanje motora se radilo jedino u usjecima i to od polovice pa bliže trianglu.